کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

اینجا تکه هایی از لحظات زندگی باشکوهی را می خوانید که لطف "کریمانه" شامل حالش شده است ...

و سوره کوثر پیش از اینکه یک اجتماعی نویس باشد، یک "جهادی نویس" بوده و هست و خواهد بود ...

******************************
معتقدم هر بزرگواری که وارد "کریمانه" میشود، فقط بواسطه ی خدای حضرت زهرا س و خوش روزی بودن او است.

******************************
اینجا دیانت و سیاست به هم تنیده است. اما این، لزوما به این معنا نیست که پیرامون مباحث سیاسی کشور پست جداگانه گذاشته شود و به بحث و نظر پرداخته شود. چشم ها را باید شست!

******************************
هرگونه برداشت، کپی از مطالب، استفاده از قسمت یا تمام متن، تحت هر عنوان، حتی بدون ذکر منبع، نه تنها حلال و مجاز می باشد، بلکه بعنوان نویسنده ی حقیقی و حقوقی مطلب، نشر دهندگان نوشته ها رو در ثواب نگارش آن ها شریک میکنم.

******************************
تقریبا بالای 95 درصد از مطالب این وبلاگ ، تولیدی است و در هیچ جای فضای مجازی قابل جستجو نیست. این را نه از برای خودبزرگ بینی و غرور، که برای توجه و تعمق متفاوت و ویژه در پست ها نسبت به سایر نوشته های فضای مجازی، میگویم.

******************************
و حرف حساب: آیت الله فاضل ره فرمودند:
" 50 سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه‌اش را برایت بگویم. واجباتت را انجام بده. به‌جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس. کار مردم را راه بیانداز.اگر قیامت کسی ازت سوال کرد، بگو فاضل گفته بود..."

یازهرا س.

مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه

کشتارگاه دغدغه!

سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰ ق.ظ

به مناسبت روزهای انقلاب، یک طرح جدید و جمع و جور بدون تشریفات مرسوم، در سطح شهر تدارک دیده ایم که برای افتتاحیه روز اول این حرکت کاربردی و جاذب نسل سوم و چهارم، نیاز به دعوت از یک سخنران محبوب و شناخته شده داشتیم.

اما هرگز فکر نمی‌کردیم خستگی چند ماه تمرکز فکری و اجرایی روی طرح با مسئله‌ی دعوت از سخنران مشهور به جان همه مان بماند. آنقدر که همه به اشکال و انواع مختلف، ما را پس زدند.

یعنی از خود آقای پناهیان بگیر تااااااا امثال اساتید ماندگاری و میرباقری و رفیعی و مومنی و عالی و فرحزاد و رنجبر و ... . همه معذور بودند! 

"حاج‌آقا نمیتونن تشریف بیارن". این، جواب محترمانه منشی برخی از همین بزرگواران هست. حال، دیگر اینکه چرا؟ و مگر عیب برنامه‌ی ما چیست و اصلا خب اگر شما نباشید، چه کسی می‌آید جوانان را به برپایی چنین محافلی دلگرم کند و آیا شما چهره‌ی مشهور شدید که ناز و عشوه تقدیم نسل تشنه و منتظر کنید و اصلا آیا می‌دانید با این بی‌توجهی‌ها و کم‌محلی‌ها چه کشتارگاهی برای دغدغه‌ها و انگیزه‌ها‌ی نسل جدید به راه می‌اندازید؟ و خیلی از این دست سوالات، مواردی است که در گلوی همه‌مان می‌ماند.

جالب اینجاست که می‌شنوی همین روزها یکی از همین بزرگواران در منزلی کوچک و با جمعی اندک، به ایراد سخنرانی پرداخته ولی برنامه‌ی نو و انقلابی ما را با آن دوز تاثیرگذاری در مسجد بزرگ شهرک نادیده گرفته و نپذیرفته است. یعنی اینکه می‌گویند "روابط" جایگزین ضوابط می‌شوند، حتی در اینجا و این محیط هم کاملا صحیح و مشهود است! به صرف اینکه بانی جلسه، فلانی است، قبول می‌کنید و می‌روید و بال‌بال زدن عده‌ای را که شاید اسم ندارند و رسم‌شان محل توجه و حمایت است، نادیده می‌گیرید؟

جالب‌تر اینکه وقتی برای فرار از شیطنت‌های مسئول برنامه‌های این عزیزان که بعضاً دلسوزانه مطلب را به چهره‌ی مشهور منتقل نمی‌کنند، این بار در مراسمی، خود این بزرگوار را پیدا می‌کنی و طرح موضوع و دغدغه می‌کنی، با ارجاع دوباره به همان آقای مسئول برنامه‌ها و بهانه کردن جلسه‌ای که پیش رو دارند، از محل حادثه فرار می‌کنند! 

می‌دانی؟ احساس می‌کنم نوعی بیخودپنداری نسبت به قاطبه‌ی نسل ما در بزرگان - بجز رهبرم - وجود دارد که عموما جوانان را دست‌وپاگیر و خطاکار و دور از انقلابی‌گری عقلانی می‌پندارند. وگرنه چه ظلم‌ها که در حق حرکت‌ها و نگاه‌های نوین دین‌مدارانه و انقلابی که نمی‌شود.

درد این پست، سالیان سال است که با من بوده و هست؛ یادم می‌آید بلوچستان هم که بودیم، وقتی به چند سخنران و مداح مشهور برای یک همایش یادواره شهدا تماس می‌گرفتیم و همگی به طرز قاطعانه‌ای "نه" می‌آوردند، همین زخم را به میهمانی سایر گل‌زخم‌های جهادی مان می‌افزودیم. 

آن موقع چنین توجیه می‌کردیم که لابد جان‌شان عزیزتر از امثال ماست که جان‌برکف، به بیابان محرومیت‌های انقلاب زده‌ایم. اما حالا چه؟ قلب پایتخت که دیگر مسئله‌ی امنیتی ندارد! 

-----------------------------------------

* عشق‌نوشت: هر کسی در دل من جای خودش را دارد / جانشین تو در این سینه خداوند نشد 

خواستند از تو بگویند شبی شاعرها / عاقبت با قلم شرم نوشتند : نشد!

  • ۹۶/۱۱/۱۷
  • ۶۰۸ نمایش
  • سوره کوثر

نظرات (۹)

سلام
میخواستم بگم شاید وقت و فرصت ندارند...
ما یه دوستی داریم فعال فرهنگی هستن تو زمینهء کارهای قرآنی، جالبه که گلایهء ایشون اینه که چرا همشهریهای ما همه ش دنبال اساتید پروازی و معروف هستن که از تهران دعوت کنن. و چرا کسی رو که تو شهر خودشون فعالیت خوب و با کیفیتی انجام میده و میشناسندش تحویل نمیگیرن... 

پاسخ:
سلام. خوش اومدید.

در اینکه فرصت ندارند و وقتشون تا حد زیادی پره، مخالفتی نیست. 
اما کجاها پره؟ برای کیا پره؟ برای کیا خالی؟ درستش چیه؟
آیا این افراد فقط متعلق به جاهایی هستند که خودشون دوست دارند برن!؟
یا جاهایی رو که از بانی جلسه، شناخت سالانه دارند بسادگی قبول می‌کنند؟

اما بخش دوم کلام شما. ما همه‌ش دنبال این آقایون نبودیم. 
سالیان ساله که در سطح بالایی الحمدلله فعالیت داریم.
ولی حتی یکبار هم بخاطر نیومدن امثال ایشون، برنامه رو از قوت خودش ننداختیم. 
این بار هم که به تصمیم کل اعضای تیم، چنین کردیم، چون واقعا اقتضای طرح چنین بود.
وگرنه من خیلی اساتید میشناسم که هم مطالعه و هم تجربه میدانی و اجرایی شون از لحاظ درگیری با ریز مشکلات و مسائل موجود در جمهوری اسلامی و اشراف به راهکارها و پیشنهادهای راهبردی، بیشتر و گرانقیمت تره. 
شاید واقعا وقت نداشتند

البته این را قبول دارم که کمی حسابمان نمی کنند
پاسخ:
بهتره بگی شاید وقت مفت نداشتند!

برداشت من اینه که تصور برخی از آقایون از جوونا، عروسک خیمه شب بازی ه!
آقایی که خیالش راحته بچه بسیجی ها همیشه در صحنه اند و موقع فتنه و درگیری و جهاد و از خود گذشتگی، عاشقانه در خدمت نظام و انقلاب اند، با دل مطمئن، به سخنرانی ها و جلسات و برنامه هاش میرسه و وقتی همین بچه ها که بعبارتی حافظ جان و اعتبار این آقایون اند ازشون درخواست میکنند برای انقلاب - نه برای ابوالزوجه هامون! - بیا و یک جلسه رو که قراره تا ده سال دیگه دنباله اش حرکت بصیرت افزایی در نوجوانان باشه، حرارت بده، اینجور ناز و ادا اومدن ها اصلا قشنگ نیست. 
سلام آقای سوره کوثر دلم تنگ شده بود برای این نگاههای انتقادیتون. پست مذهب به طعم تنفر و مرگ برشیرازی یادمه واقعا یادش بخیر. برای این پست باید بگم که حرفتون درست درسته. کافیه یه شماره از بازیگران خانم وآقا بخواهید اونقدددر زووود پیدا میشه کرد بعدم اونقدر زود با آدم گرم و صمیمی میشن که انگار نه انگار غریبه ای ... شاید دین وزندگی 1و2و3 رو اونا بهتر از اون بعضیا که گفتید، پاس کرده باشن. کامنتم تایید بشه لابد طرفدارای بعضیا منو له و لورده میکنن!!! خسته نباشیدممنون.
پاسخ:
سلام مخاطب همیشگی این کلبه :) خوبید ان شاءالله؟

چرا له و لورده؟ بچه های اینجا همه با احترام نظر میگذارند. 

تازه شما سخن از زبان ما میگویی. حرف حقی ه.
آستانه تحمل برخی از سردمداران مذهب کجا و قدرت جذب برخی روشنفکران سینما کجا؟ 
تجربه کارگاه های سینمای انقلاب و برخورد متفاوت و بسیار مناسب بعضی از این اهالی هنر رو دارم که گفتنش بماند.

اینم بگم موند روی دلم. میخواستم توی پست بگم.
آدم گاهی شرمنده میشه. 
یه دختر بازیگر 15 ساله توی هنر سینما و بین سینماگران، چنان محل توجه کوچیک و بزرگ قرار میگیره که باور کردنی نیست. صفحه ایسنتا داره و روزی یک عکس از خودش و کارای جدیدش بروز میکنه و کلی لایک و کامنت و ابراز علاقه و دلگرمی نصیبش میشه. 
اما ده‌ها دختر فرهیخته 15 ساله توی مساجد و کانون ها و مدارس داریم که علیرغم موج بی بندوباری و تحریم ارزش‌ها، چنان راسخ و معتقد از انقلاب و سطح نظام جمهوری اسلامی در میان انقلاب های جهانی صحبت و سخنرانی می‌کنند که اتفاقا باورکردنی نیست! اما دریغ از ذره ای اهتمام و تشویق و تقدیر از جانب انقلابیون و فرهنگ‌دانان انقلاب اسلامی. نجابت و بزرگواری اش هم اجازه نمیده خودش رو توی صفحات دنیای مجازی به تماشا بگذاره. 

اینجا مقصر کیه!؟ 
دولت که رسما تعطیله! 
باید دعا کنیم برف هم نیاد که به برکت شهرداری سیاسی‌کار مفت‌خور، مملکت هم تعطیل میشه!
محیط فرهنگی کشور هم که در و پیکر آنچنانی نداره. هرکس بخواد، ریاست می‌کنه! شده بر یک نفر!
چه کسی جز نخبگان فرهنگی انقلاب باید گوش جان بسپرند به نوای نسل انقلابی متعهد امروز که نه امام رو دیده و نه جنگ رو دیده. اما چنان سنگر کار فرهنگی رو گرفته که از بعضی یاران روزهای قیام، عمیق‌تر انقلاب رو فهمیده و براش مبارزه کرده و جنگیده. 
میدونید تقریبا برای هر جلسه چقدر می گیرن؟ 
البته بنظر من باید زودتر اقدام می کردید قبل از اینکه وقتشون پر بشه.
پاسخ:
بعضی شون که اصلا چیزی نمیگیرند.
بعضی هم میگیرند اما تعیین نمیکنند و به میل میزبان میسپارند.
بعضی هم همون ابتدا طی میکنند مبلغی متناوب از دویست هزار تومن تا یک تومن بسته به ماهیت مجلس.

وقتشون پر نیست بزرگوار.
بلکه جلسه جوانان رو اونقدرها اولویت نمیدن و اگر هم بدن، شناخته شده ترها و آشنایان رو ترجیح میدن.
سلام علیکم
اینگونه مرسوم شده که اساتید میهمانان مشخص دارند، چه نهاد چه پخش سیما و چه محافل خصوصی. به دلیل برخی مسائل حاشیه ای که اصولا در پی داره، البته بنده حقیر مدافع این رویه نیستم صرفا بنا به همدردی با حضرتعالی نکاتی مرقوم داشتم. در پناه نگاه کریم اهل بیت باشید.
پاسخ:
سلام برادر توکل‌نیا

خدا خیرتون بده که همدردی می‌کنید. درد کمی نیست.
منظورتون "میزبانان" باید باشه. درسته. البته که اینطوره. تعلل برای برنامه هایی که میزبان مشخص و همیشگی دارند، بی معنی بنظر میاد. این وسط فقط جوانانی که نیاز به حمایت دارند و نه میزبان همیشگی بودند و نه آشنای آنچنانی دارند، تنها می‌مانند. و حرف من همینه: این تنهایی، خوب نیست.
سلام برادر

خدا قوت بابت اینهمه دغدغه مندی
راستش من هم فکر می کنم وقتشون پر بوده یا اگر نبوده شاید این نوع برنامه ها براشون توی اولویت نبوده و احساس می کنن میتونن با انجام کاری دیگه یا رفتن به جایی دیگه مفیدتر واقع بشن
پاسخ:
سلام زنده باشید.
فکرتون متین.
  • آب‌گینه موسوی
  • سلام علیکم؛
    خدا قوّت!
    بله مع الأسف و موافقم. 
    اشکالِ ما و شما این است که آشنای درشت نداریم که سفارش‌مان را بکنند و ما هم در صف و نوبت‌دهی باشیم! 

    پاسخ:
    سلام. 

    کلاس رفع اشکال، لازم داریم :)
    سلام 
    شایدم با توجه به حاشیه های فراوانی که درست میکنن بعضیا، می ترسند جایی که نمیشناسن برن 
    کلی گفتم خدای نکرده حمل بر بی ادبی نشه 
    پاسخ:
    سلام. متوجهم. 
    اما این هم چاره داره. 

    میتونند تیمی کاربلد و زبده برای شناسایی و بررسی بگذارند تا از حواشی دعوت‌ها مطلع و به اون‌ها اشراف داشته باشند.
    چی بگم 
    پاسخ:
    نمیدونم :)
    به کریمانه خوش اومدید!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">