کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

اینجا تکه هایی از لحظات زندگی باشکوهی را می خوانید که لطف "کریمانه" شامل حالش شده است ...

و سوره کوثر پیش از اینکه یک اجتماعی نویس باشد، یک "جهادی نویس" بوده و هست و خواهد بود ...

******************************
معتقدم هر بزرگواری که وارد "کریمانه" میشود، فقط بواسطه ی خدای حضرت زهرا س و خوش روزی بودن او است.

******************************
اینجا دیانت و سیاست به هم تنیده است. اما این، لزوما به این معنا نیست که پیرامون مباحث سیاسی کشور پست جداگانه گذاشته شود و به بحث و نظر پرداخته شود. چشم ها را باید شست!

******************************
هرگونه برداشت، کپی از مطالب، استفاده از قسمت یا تمام متن، تحت هر عنوان، حتی بدون ذکر منبع، نه تنها حلال و مجاز می باشد، بلکه بعنوان نویسنده ی حقیقی و حقوقی مطلب، نشر دهندگان نوشته ها رو در ثواب نگارش آن ها شریک میکنم.

******************************
تقریبا بالای 95 درصد از مطالب این وبلاگ ، تولیدی است و در هیچ جای فضای مجازی قابل جستجو نیست. این را نه از برای خودبزرگ بینی و غرور، که برای توجه و تعمق متفاوت و ویژه در پست ها نسبت به سایر نوشته های فضای مجازی، میگویم.

******************************
و حرف حساب: آیت الله فاضل ره فرمودند:
" 50 سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه‌اش را برایت بگویم. واجباتت را انجام بده. به‌جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس. کار مردم را راه بیانداز.اگر قیامت کسی ازت سوال کرد، بگو فاضل گفته بود..."

یازهرا س.

مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه

دسته گل ِداده به آب

يكشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰ ق.ظ

چهار رکعت نماز ظهر میخوانم ... قربة الی الله ...

الله اکبر ... بسم الله الرحمن الرحیم ... چقدر کار دارم برای امروز ... اصلا استراحت به من نیومده ... اینم شد زندگی ...

الحمدلله رب العالمین .. الرحمن الرحیم ... خدا هم که فک کنم ما رو فراموش کرده ... هوای هر کس و ناکسی و داره جز ما.... ایاک نعبد و ایاک نستعین ... دیگه سراغ کی برم امروز واسه مشکلم... یکی که حرفش برو داشته باشه ... کارمو راه بندازه ...

سبحان ربی العظیم و بحمده... وای که چقدر سرم درد میکنه... تو روح این همسایه بالایی با این رفت وآمداش ... بی وجدان یه ذره به فکر ما نیست... حتما نماز روزه شم قبوله! باید این دفعه دهنش رو صاف کنم ... بحول الله و قوته اقوم و اقعد ...

نمیدونم چرا تازگیا اصن نمازا اونطوری که باید نمی چسبه ... الله اکبر ... ربنا آتنا فی الدنیا حسنه ... عه! این لکه جوهره چرا نرفته... شستم که ... تقصیر این دایی مسعوده بس که عجوله! هوله این مرد! خدا به زنش رحم کنه چی میکشه ازش ... فرشته است ها اما فرشته ی عذاب!

الحمدلله اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک ... عه عه... مش جعفر بقاله ها ... نگاش کن تو رو قران.... داره میترکه... بس که میخوره ... خب مجبوری با دویست کیلو صف اولم وایستی جماعت بخونی ... ایششش.... همین شماها اسم ما مسلمونا رو خراب کردین ...

سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله ... قبضای تلفن مونده .. حجم نتم داره تموم میشه .. باز باید منت خسرو اینا رو بکشم با اون دماغ ضایع عمل کرده اش ... جراحی کرده خیر سرش... دروغ میگه شیش میلیون خرج کرده مردک... خونه ی پرش پونصد تومن داده ...

چقدر طولانی شد این نماز ... سبحان ربی الاعلی وبحمده ... الانه که باز این زن ِ کنه ی ما دوباره زنگ بزنه و نق زدناش شروع بشه ... خسته نمیشه اینقدر سین جیم میکنه ... 

السلام علیک ایها النبی ... این بغل دستی مونم نماز خوند؟ جفتک زد فقط! مث کلاغ میمونه ... 

باز خوبه ماها میایم مسجد و اهل نمازیم... وگرنه اینای دیگه با این نمازاشون خدا میدونه ... السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته ... 

---------------------------------------------------

* عشق نوشت:  آبرو با بر و رویی برود گر تو نگیری / نقش دینداری ما نقش بر آب است خدایا 
گذر عمر نشانده‌ست مرا بر لب جویی / که پر از دسته گلِ داده به آب است خدایا !

نظرات (۲۲)

سلام و خدا قوت

به راستی اگر رو راست بودیم با خدا این همه مشکل داشتیم؟؟

 

هر چی از شر است از ناخیه ناخالصی خود ماست

و هر چی خیر است منشاش خود مهربانشه

خخخخخخخخخ!!!!
خیلی باحال بود!!
سلام!!! 
یاد این شعر افتادم! آبرو داری کن ای زاهد مسلمانی بس است!!!
دیگه انصافا مردم تو نماز بدگویی نمیکنن! حواسمون پرت هست! ولی ....!!!
خدا قبول کنه! تقبل الله! !!!
ها ها ها ها....هههههه (نماز منه!)

شیوه های کنترل ذهن رو بلد نیستیم! ولی همین نماز پر از فرار ذهن و پر از عُجب رو عشقه! همینم از کرامت کریم کار خودشو می کنه! تجربه شخصیم اینه که همین مدل نمازم موقع مشکلات به ادم قدرت و ارامش میده! خدا به ما مردم اخرالزمان خیلی لطف داره.
در ضمن نوافل رو برای همین گذاشتن.
خداقوت
واقعا جالب بود...
ولی با نظرات دوستان یاد جمله استاد پناهیان افتادم که میگفت: بنظرتون چرا نفرمودند اگه نماز بی خاصیت میخوانید اصلا نماز نخوانید؟! چون همین نماز بی توجه هم مورد نیاز روح انسان است...
به نام خدا
سلام
واقعا،برخی اوقات این چنین اتفاقاتی می افته.حواسمون به همه جا هست الا نماز.آخرین سجده یا وسطای تشهد،تازه یادمون می افته،بله...داشتیم نماز می خوندیم.
یاد حرف یه بزرگی افتادم:

پدرمومن من ... مادر مقدس من ... نماز تو یک ورزش تکراری است بدون هیچ اثر اخلاقی و اصلاح عملی و حتی نتیجه بهداشتی ! که صبح و ظهر و شب انجام می دهی اما نه معانی الفاظ و ارکانش را می دانی و نه فلسفه حقیقی و هدف اساسی اش را می فهمی.

تو می گویی: نماز خواندن با خدا سخن گفتن است. تصورش را بکن کسی با مخاطبی مشغول حرف زدن باشد اما خودش نفهمد که دارد چه می گوید؟


من معمولا برای اینکه تو نماز حواسم پرت نشه، به معانی کلمات عربیش فکر می کنم.


  • ازاده(راز موعود)
  • حسرتش به دلم ماند
    که یکبار نمازی قسمتم شود
    بدون یادی از دنیا و پر از یاد خدا
    به دو رکعتشم هم راضیم......

    سلام مطلب خوب وتلنگر به جای بود ازتون ممنونم بااجازه یه مطلب میذارم که فکر میکنم مفید باشه.


    تمرکز در نماز

       چگونه مى توانم آرامش و تمرکز ذهنى داشته باشم. من ذهن درگیرى دارم به طورى که براى خوردن یک لیوان آب هم هیچ تمرکزى ندارم یا هنگام رانندگى. مهم تر از همه هنگام نماز خواندن. و دوست دارم به یک آرامش و تمرکز ذهنى برسم. و به قول معروف در هنگام انجام یک کار فقط همان کار را انجام دهم. لطفا مرا راهنمایى کنید.

    به دلایل متعددى برخى افراد بیش از حد ، تمرکز حواس خود را از دست مى دهند و نمى توانند بر روى یک موضوع دقت و توجه داشته باشند. تمرکز حواس، حالتى ذهنى و روانى است که در آن حالت، تمام قواى حسى، روانى و فکرى انسان روى موضوع خاصى متمرکز مى شود و تضمین کننده امر یادگیرى و انجام صحیح کارها و رهایى از خطرات احتمالى است. به هر حال در یک جمع بندى کلى، مى توان گفت: بیشتر افراد به دلایل عمده زیر، با عدم تمرکز فکر و حواس مواجه مى شوند:

    1. کسانى که خود را به انجام دادن کارى مجبور مى کنند در حالى که تمایل درونى چندانى به آن ندارند. در این صورت تمام قواى ذهنى  و روانى شان به طور خودکار از آن موضوع پرت مى شود و دچار حواس پرتى مى گردند. چنین افرادى ممکن است مدت ها با بى علاقگى کارهایى انجام دهند یا به دنبال درس یا رشته تحصیلى خاصى، تلاش هایى کنند و به عبارت دیگر خود را مجبور به انجام دادن آن کار یا مطالعه مى بینند.

    2. فشارهاى روانى نیز از عوامل عمده تشتت فکرى است. بیشتر افراد زمانى که با مسئله اى مواجه مى شوند، اگر معتقد باشند زمان کافى براى حل آن ندارند و یا توانایى حل مسئله و کسب توفیق را در خود نبینند، دچار نگرانى و اضطراب مى شوند و در نتیجه این نگرانى ها، ترس از شکست، افکار منفى ،عدم اعتماد به نفس و خیال بافى هاى منفى گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان سلب مى کند و به جاى اینکه روى موضوع خاص تمرکز کنند، بر ترس و احتمال شکست خود تمرکز مى کنند و یأس و ناامیدى بر آنها چیره شده و موجب حواس پرتى مى شود.

    3. گاهى برخى حوادث و اتفاقات، فضاى روانى فرد را دچار اختلال مى کند (نظیر آنچه در زندگى شخصى، تحصیلى، خانوادگى، اجتماعى و اقتصادى و... رخ مى دهد)، امکان تمرکز حواس را از بین مى برد.

    4. در برخى موارد فرد احساس نیاز به موضوعى ندارد و این باعث عدم تمرکز او نسبت به آن موضوع مى شود، زیرا تا احساس نیاز به چیزى  نباشد انگیزه زیادى براى توجه و فهم نسبت به آن وجود ندارد.

    5. در برخى موارد تعدد و سنگینى کارها باعث عدم تمرکز حواس مى گردد، چرا که باید مقدارى از وقت و ذهن خود را مشغول هریک از آنها کند، که این به نوبه خود باعث کمتر توجه کردن به هر یک از این موضوعات مى شود.

    6. گاهى عدم رعایت بهداشت مطالعه و اصول و قوانین آن و بهره نگرفتن از روش مناسب مطالعه، باعث خستگى جسمى و روانى شده و آمادگى روانى لازم براى مطالعه و درس خواندن از بین مى برد. در نتیجه احساس بى علاقگى و به دنبال آن عدم تمرکز حواس بر او مستولى مى شود.

    درمان عدم تمرکز :

    باید براى مقابله با هر یک از عوامل فوق که هر کدام به گونه اى مانع تمرکز حواس مى شود به راه کار خاص و مناسب با آن توجه نمود. در عین حال نکات زیر مى تواند به عنوان راه کارهاى کلى، مؤثر واقع شود:

    1. براى تمام فعالیت هایتان برنامه ریزى نمایید و اوقات شبانه روز را جدول بندى نمایید و طبق همان برنامه فعالیت هایتان را انجام دهید. حتّى در این برنامه زمانهایى نیز براى فکر کردن به موضوعات مختلف، تخیلات و افکار پراکنده و مزاحم اختصاص دهید و به این نیز طبق برنامه عمل نمایید. این کار حداقل دو فایده مهم دارد:

    الف. نظم و انضباط در تمام فعالیت ها، حتى در اندیشه ها و افکارتان راه پیدا مى نماید که این بسیار ارزشمند مى باشد.

    ب. اگر افکار مزاحم در غیر زمان معین، به سراغتان آمد و باعث حواس پرتى شما شد، مى توانید به خود وعده بدهید که زمان اندیشیدن در این باره، فلان زمان خاص و معین است. تأکید مى کنیم براى هر کار و فعالیتى وقت مشخص معین کنید و در آن وقت به هیچ امرى غیر از آن کار نپردازید.

    2. در صورتى که تعدد کارها و فعالیت هاى غیردرسى، باعث عدم تمرکز مى شود، آنها را به حداقل ممکن برسانید و به خود بگویید: در این دوره و زمان، مهم ترین وظیفه و کار من مطالعه و درس خواندن و ارتقاى سطح علمى است و فعالیت هاى جانبى متعدد، مزاحم وظیفه اصلى من است.

    3. اگر مشکلات شخصى، اجتماعى، خانوادگى و... باعث عدم تمرکز حواستان مى شود؛ بدانید که:

    الف. زندگى فردى هیچ کس، خالى از مشکل نیست و ذهن هیچ فردى خالى محض نیست. از طرف دیگر با صرف فکر کردن و مشغولیت ذهنى درباره چنین مشکلاتى، هیچ دردى دوا نخواهد شد. پس به خود تلقین کنید که هنگام درس یا مطالعه، ذهن خود را از آن مسائل برهانید.

    ب. به هنگام مزاحمت آن افکار، به خود قول بدهید در این باره خواهم  اندیشید (و زمانى را براى این کار در شبانه روز اختصاص دهید).

    ج. در صورت امکان به اتفاق یکى از دوستان خود، مطالعه یا مباحثه کنید.

    4. در صورتى که موضوع یا موضوعات خاص و محدودى، باعث حواس پرتى شما مى شود، به دنبال راه حل مناسب آن باشید؛ چرا که آن موضوع خاص، در حکم علت عدم تمرکز حواس شما است. پس براى مقابله با آن باید ابتدا علت و عامل اصلى را شناسایى کنید و در پى حذف یا تقلیل آن برآیید.

    منبع :حضور قلب در نماز ،رحیم کارگر

    بابت کامنت قبلیم معذرت میخوام.

    سلام برادر
    انشاالله که خلوص در عبادت نصیب هممون بشه
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    ایشااله هیچ وقت نمازم با عجله و حواس پرت نخوانیم .
    درنمازهای که عاشقونه هست و با عشق خونده میشه 
    و ارتباطش با عاشق معشوقانه هست مارا از دعای خیر 
    فراموش نکنید .
    التماس دعا **** ***** ...
  • باران (رازی در منتهیٰ الیه مشرق)
  • سلام و ادب.
    خیلی قشنگ بود. (اگه دوباره محکومم نکنید به اغراق!)
    منم یه چیزی توی همین مایه‎ها نوشته بودم: http://razemashreq.blogfa.com/post/50
    قبل و بعد و وسط نمازایی که توی حرم مولای رئوف می‎خونید ما رو هم دعا کنید لطفاً.
    ای وای چقدر این نمازه برام آشنا بود...!!
  • طهورا-همنفس طلبه
  • هو الکریم باسلام . توبه بر لب سبحه بر کف

                            دل پر از شوق گناه معصیت را خنده می آید ز استغفار ما

     

    تقبل الله ... التماس دعا

  • ماجراهای زندگی من و سید علی ...
  • باسلام

    خب وقتی همین مدلی هم نماز می خونیم حداقلش اینکه  به قول اون آقا می گیم .. آ  خدا من یاغی نیستم ...

    سلام...

    مشکل ناخوانا بودن مطالب رفع شد...

    مطلبتون هم خیلی زیبا بود مخصوصا عکس ها...

    و همچنین نوای وبتون خیلی دل نشین بود...

    اگه با تبادل لینک موافق هستید وبلاگ بنده را با اسم وبلاگ لینک کنید بعد خبر بدید تا لینکتون کنم

    ممنون

    پاسخ:
    سلام مستر طلبه! (چی هم شد تلفیق عربی و انگلیسی!)

    شما لطف دارید . گوارا . انشالله بیایم نمایشگاه شما اقتدا کنیم :)

    جناب طلبه ما یک اصل داریم جسارتا. خواستید این کلبه خرابه رو پیوند بزنید بی چون و چرا و بدون توقع متقابل بکنید. 
    سلام ممنون از حضورتون...چرا وبلاگ قبلیتون رو شهیدش کردند؟
    نوشته تون و نگاهتون به یک معضل زیبا بود و در قالب یک طنز زیبا نوشته بودید.شاید اولش انسان خنده اش بگیره اما متاسفانه بعدش آشفته بازار فکری هست که در ذهن ایجاد میشه ....
    ینی عالی بودا...

    واقعا
    یک بنده خدایی می گفت: ما ممکنه نیم ساعت دعاکمیل بخونیم با توجه تمام! ولی به نماز که میرسیم یک رکعت با حضور قلب هم نمیتونیم بخونیم
    علتش اینه که سر نماز شیطان با تمام قوا میاد، البته ما هم باید با تمام توجه و تمرکز نماز بخونیم و خداوند هم کمک میکنه ایشالا
    سلام
    جالب بود اگرچه ادبیاتتون یه کم بیش از حد خشن و عریان بود
    یاد این شعر سعید طلایی افتادم که امسال محضر آقا خواند

    فکرم همه‌جا هست، ولی پیش خدا نیست 

    سجاده زردوز، که محراب دعا نیست 

    گفتند سر سجده کجا رفته حواست؟ 

    اندیشه سیّال من ای دوست! کجا نیست؟! 

    از شدت اخلاص من، عالم شده حیران

    تعریف نباشد، ابداً قصد ریا نیست!

    ...


    از بس‌ که پی نیم‌ وجب نان حلالیم 

    در سجده ما رونق اگر هست، صفا نیست

    به‌به، چه نمازی‌ست! همین است که گویند 

    راه شعرا دور ز راه عرفا نیست!



    پاسخ:
    سلام آقا مهدی
    خوشحال میشم نقدتون به نوشته رو بشنوم.
    سلام.... ای واااااای برما!!!
    وبتون زیباس. پاینده باشین
    عالی بود
    خدا قوت
  • حیران دوست
  • به این متن بیشتر میخورد از یه خانم باشه تا یه آقا!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">