کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

اینجا تکه هایی از لحظات زندگی باشکوهی را می خوانید که لطف "کریمانه" شامل حالش شده است ...

و سوره کوثر پیش از اینکه یک اجتماعی نویس باشد، یک "جهادی نویس" بوده و هست و خواهد بود ...

******************************
معتقدم هر بزرگواری که وارد "کریمانه" میشود، فقط بواسطه ی خدای حضرت زهرا س و خوش روزی بودن او است.

******************************
اینجا دیانت و سیاست به هم تنیده است. اما این، لزوما به این معنا نیست که پیرامون مباحث سیاسی کشور پست جداگانه گذاشته شود و به بحث و نظر پرداخته شود. چشم ها را باید شست!

******************************
هرگونه برداشت، کپی از مطالب، استفاده از قسمت یا تمام متن، تحت هر عنوان، حتی بدون ذکر منبع، نه تنها حلال و مجاز می باشد، بلکه بعنوان نویسنده ی حقیقی و حقوقی مطلب، نشر دهندگان نوشته ها رو در ثواب نگارش آن ها شریک میکنم.

******************************
تقریبا بالای 95 درصد از مطالب این وبلاگ ، تولیدی است و در هیچ جای فضای مجازی قابل جستجو نیست. این را نه از برای خودبزرگ بینی و غرور، که برای توجه و تعمق متفاوت و ویژه در پست ها نسبت به سایر نوشته های فضای مجازی، میگویم.

******************************
و حرف حساب: آیت الله فاضل ره فرمودند:
" 50 سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه‌اش را برایت بگویم. واجباتت را انجام بده. به‌جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس. کار مردم را راه بیانداز.اگر قیامت کسی ازت سوال کرد، بگو فاضل گفته بود..."

یازهرا س.

مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه

اربعین نوشت (9)

جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۵۶ ق.ظ

نقدی بر کم کاری های پیاده روی جهانی اربعین (2) 

این پست ادامه مطالب شماره یک هست اما این بار اختصاص داره به کم کاری های مسئولین کشور ما و روحانیون و مسئولین فرهنگی مون. 

اول. مسئولین کشوری

الف. عدم رسیدگی به مسائل مرز کشور

وقتی داریم از ایران خارج میشیم ، مخصوصا مرز مهران ، باید متوسل به هزار جور حقه بازی و حق خوری بشیم تا از کمند گیت های شلوغ مرز رد بشیم. در راستای این توسل(!) ، بعضا شاهد تهمت ، دروغ ، ناسزاگویی و حتی برخورد های فیزیکی زائرین ایرانی بصورت زننده میشیم . 

خب وقتی قرار باشه سی هزار نفر همزمان به یک سالن کوچیک وارد بشن و کل سالن فقط پنج باجه ی فعال برای امضای مهر خروج از کشور داشته باشه ، طبیعیه که حجم انبوهی از زوار مدت نامعینی رو باید سردرگم بمونند و بعد در فشار جمعیت و با توسل به هر حربه ای زودتر از بقیه خودشون رو داخل سالن جا کنند.

مشکل دیگه ، بازار سیاه عجیبیه که در روزهای بازگشت زوار از کربلا در مرز ایجاد میشه. انبوه زوار بعد از رسیدن به پایانه اتوبوس ها ، با پایانه خالی از اتوبوس روبرو میشن و مجبور میشن به ماشین های سواری رو بیارن. اون وقت انصاف ملتو شکر. سواری پراید از مهران تا قم نفری : 180 هزار تومن! یعنی رسما چند روز مهمونی رایگان عراقی ها رو ایرانی های عزیز هم وطن جبران میکنن. 

یا مثلا ماشین ها زوار خسته و داغون رو سوار میکردن و بعد توی مسیر جایی مثل اراک ، خرابی ماشین رو برای پیاده کردن شون بهانه میکردن! بدین وسیله با پیاده کردن زوار در شهر غریب ، سریع تر به مرز برمیگشتن و مسافرای جدید رو تیغ می زدند!

سرویس های بهداشتی کثیف و شلوغ ، عدم جداسازی گیت های مخصوص برادران و خواهران بصورت مجزا ، سرعت کند و مورچه ای مامورین ثبت خروج از کشور ، بی تدبیری مسئولین کشور ما در هماهنگی با ورودی مرز عراق و معطلی شبانه روزی زائران و همچنین عدم پذیرایی مناسب و در خور شان زوار اربعین اباعبدالله که حتی گاهی تفاوت فاحش میزبانی عراقی ها و پذیرایی ایرانی ها رو تداعی میکرد ، از سایر مشکلات مربوط به این قسمت هست.

ب. تبلیغات بی حد و مرز تلویزیونی

می زنی شبکه سه ، پخش زنده از پیاده روی زائران اربعین. می زنی شبکه خبر ، پخش زنده از پیاده روی زائران اربعین! می زنی شبکه پرس تی وی پخش زنده از پیاده روی زائران اربعین! 

خب بزرگوار! شما نیتت خوبه. دلت میخواد شوق به حضرت اباعبدالله رو نشون بدی. ولی میدونی با این حجم تبلیغ و صرف نشون دادن پیاده روی ملت ، یه سری تبعات رو داری ایجاد میکنی؟

مثلا با اون تصاویری که ما از سیما پخش میکنیم حتی یک چهارم واقعیت های مسیر پیاده روی رو نشون نمیدیم. فقط جنبه ی مادی و پذیرایی های شکمی مسیر رو می بینیم نه اون وجه اخلاقیات و کیفیت تعامل مردم مون رو با مردم عراق. 

از طرفی با نشون دادن باز بودن مرزها و از اون طرف ظرفیت پایین مرز مهران ، باعث میشیم سیل جمعیت رو روانه مرز کنیم. اون وقت شنیدیم که امسال تعداد نه چندان کمی از مردم ما ، مراسم شب اربعین رو در مرز مهران احیا کردند!

واضحه که پوشش عظمت پیاده روی اربعین ، فقط به تکرار دم به ثانیه لحظات پیاده روی نیست!

ج. عدم اماده سازی مردم کشور برای یک تعامل ایده آل جهانی

جالبه که یک موسسه توی کشور ما وجود نداره چارتا نکته به مردم مون یاد بده قبل از سفر. اونایی که با کاروان میرن که خود کاروان ها یه سری توضیحات میدن اونایی هم که خودشون انفرادی میرن که اصلا هیچچچ!

اصلا کسی برای رسالت ملت ما که چیزی نزدیک به سه میلیون نفر از این راهپیمایی باشکوه رو تشکیل میده ، حرفی نداره. انگار نه انگار سه میلیون رسانه ی قدرتمند داریم به عراق می فرستیم. دریغ از یک برنامه ریزی ساده برای خروجی و بازدهی بیشتر. این همه جمعیت میرن اون کشور و نزدیک ده روز در خاک شون میخورن و میخوابن و زیارت میکنن و برمیگردن. 

درصورتیکه کشورهای مدرن از کنار کوچکترین توریستی که به کشورشون وارد میشه ساده نمی گذرن. ما به حداقلی از این رویداد جهانی بزرگ اکتفا کردیم و بس.

فقط یه موردش رو اگه بخوام مصداقی بگم ، کشور عراق بشدت درگیر دخانیات هست. سیگار که مرد و زن و جوون و پیرشون تا دلت بخواد میکشن. قلیون و هزار چیز دیگه هم همینطور.

اون وقت فقط در نظر بگیرید ایرانی ها همراه خودشون یه عکس ببرن اون جا که فقط روش نوشته شده باشه: "میخواهم زنده بمانم تا بیشتر برای امام حسین خادمی کنم". بعد کنار همین نوشته یک عکس طراحی شده از واقعیت تلخ رابطه سیگار با کاهش عمر انسان بنویسیم.

تصور کنید چه انقلابی خواهد شد: ترک میلیون ها سیگار در راهپیمایی بزرگ اربعین به عشق ارباب.


دوم. مسئولین فرهنگی

شاید بزرگ ترین درد ما از این جا باشه. جایی که هیچ چیز سر جاش نیست. 

دقت کردید مسئولین ما یک کمپین ساده هنرمندان شرکت کننده در پیاده روی اربعین ایجاد نکردند؟ دقت کردید چقدر کار رسانه ای روی این پیاده روی که بزرگ ترین تجمع دینی جهانیه ، کم شده و میشه!؟

میشه بپرسم بودجه های مسئولین فرهنگی ما کجاست دقیقا؟  چه فرصتی بهتر از صدور انقلاب اسلامی در این ایام؟ 

روحانیت ما که به سه زبان زنده دنیا مسلط باشند کجان؟ چرا اینقدر فرصت بسادگی از دست میره؟

جالب اینکه عده ای از روحانیون فرهنگی ما اصلا گیج میزنن. چطور؟ عرض میکنم.

خانم ایرانی توی حال و هوای خودش با پای تاول زده و کوله بار سنگین روی دوش و اشک به چشم و زیارت عاشورا به لب، داره با پای برهنه بسمت ضریح عشق و عاشقی میره. اومده چند ثانیه روی صندلی استراحت کنه. یه آقای روحانی فرهنگی مثل کسی که انگار سوژه شو پیدا کرده باشه ، میره جلو و میگه: خانم حرامه! والله حرامه!

خانم بنده خدا شوکه میشه! ماجرا چیه؟ حاج اقا میگه: خب چرا پای برهنه ات رو میذاری نامحرم ببینه؟! برای مستحب ، گناه میکنی؟!

هیچی دیگه. جاتون خالی! شخصیت خانم نابود میشه و شوهرش هم گویا جوابی برای حاج آقا میذاره! خانم هم بی توجه و البته ناراحت از این برخورد تلخ و سنگین کمی بعد بلند میشه و به مسیر ادامه میده.

حاج اقا از رسالت اش(!) که برمیگرده ، میگم حاج آقا الان آروم شدید؟  الان دیگه همین یه مورد مونده بود که شما بحمدلله اصلاح کردید!؟! میگه جوون این گناهه!

میگم شما در حوزه علمیه "حسن الظن" نشنیدید؟ حداقل اون کارت "نماینده فرهنگی" رو از سینه مبارک بردارید بعد اینطور حال مردم رو که یکسال منتظر این روزها و این حال معنوی موندند ، توی شیشه کنید! میگه چطور؟

میگم حاج آقا شما یک درصد! فقط یک درصد احتمال نمیدید ایشون مرجع تقلیدشون شخصی مثل ایت الله مکارم شیرازی باشند که پا رو زینت زن نمیدونند؟ میگه جدی؟ عجب! میگم برفرض اصلا ایشون مرتکب اشتباه شده (که نشده) ولی دیگه جلوی این همه زائر بری موشکافانه یکی رو گیر بیاری پیش شوهر و خانواده اش با این سیستم نهی از منکر کنی ، کجای فرهنگ خادمی ماست؟ 

یا اون حاج آقایی که خودش از طرف سازمان بوووووق در جمهوری اسلامی ، روز اربعین با لباس روحانیت سینه خیز و همراه با اون زوار اهل بدعت ، توی بین الحرمین میره و میاد. یا اون اقای فرهنگی دیگه که به دختر شش هفت ساله بگه این چه وضعشه برو درست لباس بپوش. اونم در اوج معصومیت و پاکی دنیای دخترانه یک کودک.

یا اون آقایی که همه میدونن مسئول فرهنگی بووووووق ماست! اون وقت میاد توی مسیر نماز جماعت برگزار میکنه. بعد بدلیل کمبود جا خانم ها هم ردیف آقایون با فاصله یک کیف زنانه(!) به صف نماز جماعت متصل میشن و نماز میخونن. بعد برمیگرده میگه از نظر فقهی مانعی نیست! 

من نمیدونم چطور مانعی باید باشه تا از نظر فقهی مشکلی پیش بیاد! خانم و اقا دوش به دوش هم توی صف همدیگه دارن نماز جماعت میخونن با فاصله یک کیف! اون وقت دقیقا از نظر فقهی مانعی نیست!؟ 

مسئولین فرهنگی ما اونقدر در ریز جزییات بی ارزش دخالت دارند ، متاسفانه در وظیفه های کلان خودشون ندارند! 

شاید باورتون نشه ولی اگر ما دغدغه ای به اسم نماز جماعت اول وقت رو برای زائرین ، تیتر میکردیم ، واقعا میتونستیم بزرگترین نماز جماعت دنیا رو از صحن حرم امیرالمومنین تا حرم سیدالشهدا برگزار کنیم. فکرش رو بکنید!  اما حیف که مسئولین ما جاهای دیگه ای سرگرم بودند. 

توی گروه ما ، رفقا تا به کسایی می رسیدن که فرق سرشون جای قمه بود، اول با شوخی و خنده باهاشون صمیمی می شدند بعد آخرش میگفتند: "ببین عمو. ضربه به سر ، عقل ادم رو کم میکنه. امام حسین شیعه ی خنگ نمیخواد. شیعه ی زرنگ و خوش فکر میخواد." پسره با تکون سر ، بدین صورت:  یه چشمک میزد و از ما دور میشد. خب این یک حرکت فرهنگی کوتاه ولی موثر. 

یا مثلا وقتی یه جوون تقریبا بیست ساله عراقی سیگار بدست میدیدیم ، میگفتیم: چند سالته؟ جواب میداد: 19. یکی مون با تعجب فیلم بازی میکرد که: "واقعا؟! بهت میخوره بالای 30 باشی!" بیچاره کپ میکرد. میگفت چرا اخه اینو میگین؟ اون وقت یکی دیگه مون با خنده نرمی میگفت: "بخاطر سیگارته. سیگار آدم رو خیلی پیرتر نشون میده." دیگه جوونه رو به حال خودش میذاشتیم. یعنی قیافه اش دیدنی میشد!  حالا بسنجید همین حرکات کوتاه اما درگیر کننده رو با برخی اخلاق های تند بعضی مسئولین فرهنگی. 

در پایان این دو پست ، باز هم اشاره میکنم: اینها کاستی های این راهپیمایی بود. بی شک درخشش شهردار جهادگر و ایرانی کربلا ، توزیع بسته های فرهنگی شیک و شکیل ایرانی در مسیر ، جمع آوری نرم تصاویر صادق شیرازی و جایگزینی با تصاویر مشترک علمای ایران و عراق ، افزایش جمعیت هلال احمر و وضعیت پزشکی مسیر ، گستردگی موکب های ایرانی در مسیر و همچنین انس و الفت بیشتر و بیشتر مردم دو کشور با هم و پایبندی به اهمیت برگزاری نماز جماعت اول وقت نسبت به سال های گذشته از پیشرفت های چشمگیر ما در اربعین 1393 بود.

-------------------------------------------------

* به نام نامی آقا جواد الائمه سلام الله علیه ، اربعین نوشت های کریمانه به رقم شماره 9 رسید. از این به بعد ان شاءالله اجتماعی و جهادی خواهم نوشت.

** عشق نوشت: چنان از برق ِ چشمانِ سیاه ِ یار می ترسم / تو گویی داعش ِ وحشی ، ز سردار  ِ سلیمانی!

  • ۹۳/۱۰/۱۹
  • ۱۱۸۹ نمایش
  • سوره کوثر

نظرات (۱۳)

سلام برادر بزرگوار
زیارتتون قبول ان شاالله
خوشا بسعادتتون.
ماهم تا مرز اومدیم.......ولی.....
فقط تا مرز اومدیم:'(
وفقط یه سلام باسوز دل دادیم وبرگشتیم

بخاطر نبود امکانات و نبود ماشین تو مرز عراق برگشتیم
واینکه شنیدیم که عراق درخواست کرده دیگه ظرفیت نجف وکربلا پر شده وخواهش کرده زوار برگردن, ماهم به امید دوستانی که رفتن وبرای ماهم دعا میکنن, ۱۵۰۰کیلومترو برگشتیم درحالیکه که قلبمونو تو مرز جا گذاشتیم.
با خوندن مطالبتون خیلی غمگین شدم...نمیدونم انگار امسال خیلی چیزا عوض شده بود...تو مسیر به خانومایی فوق العاده بدحجابی برخوردیم که داشتن میرفتن کربلا...
واز دوستانم شنیدم که درخود کربلا هم زیاد اینمدلی یافت شدن وحتی به تذکرات هم بی اعتنا بودن...
وبااینکه مردم کربلا ونجف خیلی رو حجاب حساسن, ترسیدم نکنه باعث تهاجم فرهنگی بشه.
انگار امسال واقعا افراد متوجه رسالتشون نبودن ونیستن.
تنها صرف زیارت به هر قیمت...
پاسخ:
سلام خانم دعاگو. زنده باشید.

اتفاقا در راستای التماس دعایی که گفته بودید ، ماجرایی پیش اومد که یادم بیارید بهتون بگم.

حرفتون درسته. 
هرچند من بیشتر از بی دقتی ها در حجاب کامل ، از تذکرات و برخوردها با این بی دقتی ها گله مندم.

در حال توزیع بسته فرهنگی بودم که خانمی توی یکی از ایستگاه ها اومدن جلو از دستم برگه بگیرند. دیدم متاسفانه اصلا دقت ندارن که روسری شون چقدر عقب رفته. گفتم شما یه لطفی در حق برادر کوچیکتون بکنید و روسری تون رو درست کنید من در کنار این بروشور ، یک عکس قاسم سلیمانی هم به شما هدیه میدم. 

بنده خدا با کلی عذرخواهی و تشکر شروع کرد به درست کردن و گفت اصلا متوجه نشده. بعد هم با دست پر و یک هدیه به مسیرشون ادامه دادند.
  • شاگرددوم
  • بسم الله...

    سلام علیکم....

    باز قلم بزنید از کارهای فرهنگی در پیاده روی اربعین....

    سردار سلیمانی به تعبیر حضرت آقا شهید زنده ست...


    یازهراس
    پاسخ:
    سلام

    قلم خسته شد از حرف های بی عمل مونده.

    گاهی می پرسم برای کی باید قلم زد؟ کجان اون هایی که باید بشنون؟
    انشاالله سال بعد روی محتوای فعالیت هامون کار بشه
  • شاگرد سورۀ کوثر
  • سلام
    قربون دغدغه های مسئولانه ات آقای سورۀ کوثر،

    بنده هم با شما موافقم.  از این فرصت های استثنایی باید بهترین بهره های سیاسی و فرهنگی را به نفع جهان اسلام و تشیع داشته باشیم. اما، این واقعیت را هم بپذیریم که اربعین امسال یک استثنائاتی داشت که با اربعین سال های قبل بسیار متفاوت بود:
    1_ امسال جریان مذاکرات هسته ای ونتایج حاصل از آن، بویژه اظهارات کذایی آقای ظریف (حدوداً دو ماه قبل از اربعین ) تأثیر بسیار منفی در حرکت های شیعی منطقه و مردم کشور خودمان گذاشته بود طوری که عده ای بیم داشتند راهپیمایی اربعین اصلاً انجام نشود و یا بسیار ضعیف برگزار شود. یعنی واقعاً بعضی تحلیلگران، تصور حضور این چنینی مردم را نداشتند!! در نتیجه مسئولان همیشه بیدار ما نیز نسبت به هجوم مردم غافلگیر شده بودند!!
    2_ صرفنظر از پاره ای مشکلات اجرایی در مرز های مهران و شلمچه و سالن های ترانزیت ورود و خروج مسافر و برخی سوءاستفاده ها و کلاّشی های شرکت های حمل و نقل، که در همۀ حرکت های بزرگ رخ می دهد و جا دارد که دولت و دستگاههای اجرایی و نظارتی  آن را به نحو احسن مدیریت کنند؛ بقیۀ مسائلی که اشاره کردید، ربط چندانی به نهادهای اجرایی ندارد و همان بهتر که آنها دخالت نکردند و خدا کند که هیچ وقت دخالت نکنند!!
    3_ راه پیمایی بزرگ اربعین، بعنوان یک حرکت سیاسی _ فرهنگی با ارادۀ خودجوش مردم 
    شکل گرفته و بنظرم خود مردم هم باید ان را استمرار بخشند. دولت و نهاد های وابسته به دولت اگر قرار است لطفی کنند، بهتر است فقط شرایط را برای مؤمنین تسهیل کنند و چوب لای چرخ احساسات مردم نگذارند. به دفعات برای ما ثابت شده که تبلیغ فرمایشی، امر به معروف کلیشه ای، موعظه تشکیلاتی، آموزش های اطوکشیده و برنامه ریزی های کلاسیک اصلاً بازدهی لازم را ندارند و با کار هیئتی کاملاً منافات دارد( این هم از واقعیات تلخ روزگار ماست)

    البته، اگر در سیستم حزبی دولت ها و مشی سیاسی آنها، ثبات اندیشه و الزام مدیریتی یکسان و پایداری حاکم باشد و دولت های ما در هردوره بر سر اصول و ارزشها معامله نکنند و نخواهند  از حرکت های مردمی به نفع مطامع سیاسی باند و جناح خودشان بهره گیری کنند؛ در آن صورت ممکن است برنامه ریزی های سازمان یافته تا حدودی قابل قبول باشد و مؤثر واقع شود.....
    پاسخ:
    سلام بر استاد شاگرد نما

    با نگاهت از بعد تاثیر گذاری مراودات سیاسی کمی تا قسمتی موافقم. 

    فقط درمورد نکته شماره دو ، بنظر ناقصم میرسه حرکت های خودجوش مردمی منافاتی با ورود نهاد های اجرایی نداره. چون تا بستر این حرکت ها از طرف نهادها ایجاد نشه ، این حرکت ها هم مسیری رو که باید ، اتخاذ نمیکنند. هرکدوم جایگاهی دارند و نقشی. 
    سلام
    وبلاگتونو به همسرم معرفی کردم، یه خواننده به خواننده های وبلاگتون اضافه شده.
    فک کنم یه نظرهم براتون گذاشت...
    ..دعاکنید برامون....
    خاطزتون هم فرصت کردین بگین...
    ما یکم دلمون جلز ولز شده بعد این بی توفیقی.


    پاسخ:
    سلام. 

    توی مسیر مشغول ِ (مثلا) کار فرهنگی بین ملت و توزیع بودیم یک خانم و آقا اومدن جلو و تعدادی برگه گرفتند که تا آخر مسیر توزیع کنند.
    لحظه ای که داشتن از ما جدا میشدن ، گفتم: شما زودتر میرسید حرم ، التماس دعا داریم. آقای شوهر گفت: چشم برادر. خدا حفظت کنه.
    اما خانم همسر گفتن: خیالتون راحت! من "دعاگو" ام.   
    گفتم: جدی؟ پس خدا خیرتون بده یه خانم دعاگو هم من میشناسم! ایشون امسال جور نشد بیاد. حالا که دعاگو هستید ، خانم "دعاگو"ی ما رو هم فراموش نکنید. بنده خدا با بغض گفت حتما. 
    حالا دیگه اگر جایی به اسم یادتون نبودیم ، حداقل این زوج رو برای التماس دعا به شهادت گرفتیم :)

    درمورد معرفی وبلاگ هم به آقای همسر، من همیشه به خانم های وبلاگ گفتم افتخار اشنایی با همسران بزرگوارشون رو بدن. خوب کردید.
    همیشه میام و مطالبتون رو می خونم خیلی مواقع هم کامنت نذاشتم
    و این اصلا از روی بی میلی نیست نه بلکه یه جورایی با مطالبتون درگیرم و خیلی مواقع نمیشه با چند تا جمله نظرم رو بگم
    ولی حالا که موقعیتش پیش اومد میگم
    فکر نمیکنید گذاشتن بعضی عکس ها یه جورایی به گسترش و تبلیغ نکات انحرافی کمک میکنه حتی اگه نیت نفی اونها باشه 
    پاسخ:
    خداروشکر که اینطوره.

    منظورتون کدوم تصاویر و کدوم پسته؟ 
    و بفرمایید چه نقدی مدنظرتونه تا سرش صحبت کنیم.
  • طهورا-همنفس طلبه
  • هو العزیز باسلام

    به فتوای آیت الله مکارم شیرازی بجز وجه و کفین مابقی باید از دید نامحرم پوشانده شود . کف پا و روی پای بانوان نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید از دید نامحرم پوشیده شود.

    پاسخ:
    سلام و احترام
    خیر . فتوای ایشون چنین نیست.

    آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
    سوال: آیا بر زنان و دختران لازم است پاهایشان تا مچ را نیز بپوشانند؟ یا آنچه اکنون در جامعه رواج پیدا کرده، که با پای بدون پوشش ظاهر می‌شوند، اشکالی ندارد؟
    پاسخ: پوشیدن روی پا و کف پا بهتر است. (نه واجب)

    ضمنا استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم هم سوال و جواب از ایشون انجام داده اند:
    آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
    حکم پوشیدن روی پا برای زنان و دختران چیست؟
    پاسخ: در صورتی که منشأ فسادی شود پوشانیدن آن لازمست.

    تقریبا دو ماه قبل هم فرزند بزرگوار ایشون رو در حرم حضرت معصومه ملاقات کردیم و ایشون بالصراحه بر همین فتوا صحه گذاشتند و گفتند که آیت الله ، پا رو عورت یا زینت زن نمی دانند. 
    منظور عکس های قمه زنی و بدعتهای انجام شده تو کربلا ....
    پاسخ:
    شما نظرتون چیه؟!
  • اشک انار
  • طولانی بود ولی نکات ظریفی اشاره کردید
    ویکیش هم من میگم فرهنگ سازی مردم شهرهای کشورمان نسبت به اربعین
    وگسترش فرهنگ نذورات در این ایام در مرزهای ایران تا زوار بیچاره در چند روز معطلی از گرسنگی اذیت نشوند
    بعدش هم کلی خنده ام گرفت از جمع اوری نرم تصاویر سید صادق شیرازی


    پاسخ:
    :)) برای خودمم شیرین بود.
    سلام...راستش توی شرایط عادی ودرزمان غیرمناسبت تمام این اتفاقات اوائل پستت برمانمایان میشدوای به اونهمه جمعیت...مثلا ساعت نمازگذشته میگفتیم یه گوشه نگهدارمدیرکاروان میگفت توایران تا 12 شب نمازنمیخونیداینجامیایدالکی نمازوگیرمیدید(هرگزیادم نمیره)ولی درموردنمازدرکنارهم ...من نظرم اینه که چرا خانومهاحاضرشدن چنین خبطی بکنند؟
    بعضی ادارات مخصوصا شهرداریها 10 روزعملا تعطیل بود
    پاسخ:
    سلام

    خب وقتی یک حاج آقای روحانی اونجا رو میکنه به خانم ها میگه نماز درسته! دیگه ملت چی بگن!؟
    سلام علیکم
    یادش بخیر اربعین امسال پیاده روی عظیم و کربلا
    انشااله دوباره نصیب بشه
    سلام با تاخیر اما زیارتتون قبول ان شاالله روزی هر ساله تون باشه .... بعضی از دوستان هم که رفته بودند راجع به مشکلاتی که ایرانی ها با عراقی ها سر قومیت و نژاد داشتند خیلی گله می کردند ... ان شاالله این ضعف ها برای سال آینده برطرف بشه

    سلام، با تشکر از شما

     

    "نقدی بر کم کاری های پیاده روی جهانی اربعین"

     

    با آدرس: http://www.harfeto.ir/?q=node/46317

     

    در سایت حرف تو انتشار یافت.

     

    هدیه سایت حر ف تو: امام حسین علیه السّلام: بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است.

    یا علی

    پاسخ:
    سلام. خوب کردید.

    ممنون از اطلاع.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">