کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

اینجا تکه هایی از لحظات زندگی باشکوهی را می خوانید که لطف "کریمانه" شامل حالش شده است ...

و سوره کوثر پیش از اینکه یک اجتماعی نویس باشد، یک "جهادی نویس" بوده و هست و خواهد بود ...

******************************
معتقدم هر بزرگواری که وارد "کریمانه" میشود، فقط بواسطه ی خدای حضرت زهرا س و خوش روزی بودن او است.

******************************
اینجا دیانت و سیاست به هم تنیده است. اما این، لزوما به این معنا نیست که پیرامون مباحث سیاسی کشور پست جداگانه گذاشته شود و به بحث و نظر پرداخته شود. چشم ها را باید شست!

******************************
هرگونه برداشت، کپی از مطالب، استفاده از قسمت یا تمام متن، تحت هر عنوان، حتی بدون ذکر منبع، نه تنها حلال و مجاز می باشد، بلکه بعنوان نویسنده ی حقیقی و حقوقی مطلب، نشر دهندگان نوشته ها رو در ثواب نگارش آن ها شریک میکنم.

******************************
تقریبا بالای 95 درصد از مطالب این وبلاگ ، تولیدی است و در هیچ جای فضای مجازی قابل جستجو نیست. این را نه از برای خودبزرگ بینی و غرور، که برای توجه و تعمق متفاوت و ویژه در پست ها نسبت به سایر نوشته های فضای مجازی، میگویم.

******************************
و حرف حساب: آیت الله فاضل ره فرمودند:
" 50 سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه‌اش را برایت بگویم. واجباتت را انجام بده. به‌جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس. کار مردم را راه بیانداز.اگر قیامت کسی ازت سوال کرد، بگو فاضل گفته بود..."

یازهرا س.

مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه

اربعین نوشت (7)

جمعه, ۵ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۴۰ ق.ظ

نقدی بر کم کاری های پیاده روی جهانی اربعین (1)

اولین اربعین نوشت کربلای 93 رو متفاوت می نویسم و اختصاص میدم به سوتی ها، گاف ها، اشتباهات و نقایص کارها و برخوردهای "ماها". این ماها یعنی از زائرین ساده پیاده روی مسیر بگیر تا دغدغه مندان فرهنگی، روحانیون کاروان و مسئولین کشوری. لازم میدونم نوشتن از خاطرات شنیدنی اربعین رو با همه شیرینی اش متوقف کنم تا برای اولین بار ، این ناگفته های مهم ام رو که مروری بر عمده ترین اشتباهات گروه های مختلف شرکت کننده در بزرگترین راهپیمایی جهان شیعه هست ، در فضای مجازی منتشر کنم. در این اربعین نوشت فقط به اشتباهات قشر اصلی یعنی زوار ایرانی می پردازم. 


یک. ارتکاب حرام برای انجام مستحب!

عشق به زیارت و عطش ورود هرچه سریعتر به نجف و کربلا ، بعضی از زائران هم وطن رو نسبت به بعضی خط قرمز های الهی بی توجه میکنه. امسال هم به وفور متاسفانه در شلوغی های وحشتناک خروجی مرز مهران و ورود به خاک عراق، دیده میشد بعضی از آقایون و خانم ها اصلا توجهی به برخورد با نامحرم ندارند.

شاید میگن چون اسمش زیارت اربعینه، دیگه برخورد سینه به سینه و لمس بدن نامحرم و تنه به تنه زدن و خوردن و اینا مباح میشه!

جالب اینکه مثلا اگه یه خانمی توی فشار جمعیت با تمام بدن بی توجه بیاد تو حلقت و تو با جدیت بگی: "خانم مراقب باشید لطفا" ، همه میگن: "ای آقا! سخت میگیری! دیگه اینجا که کسی اون کاره نیست که!" بله. بقول فامیل دور: من دیگه حرفی ندارم. این عکس فقط یکی از روزهای نه چندان شلوغ مرز رو نشون میده! حالا تصور کنید خروج همزمان 35 هزارررررر مرد و زن رو از درب های تنگ و باریک برزخ ایران - عراق!


دو: برخورد نامناسب با شیعیان عراق

بعضی از ما فکر میکنیم که این بیچاره ها همون کوفی ها و همون نامردهای زمان اهل بیت ان. یعنی با این سطح کیفیت پذیرایی و رسیدگی شون بهمون ، بازم دل مون باهاشون صاف نیست. گویا این ها همون قاتلین و یا نسل تقلید کننده از اجداد و نیاکان شون هستن! انگار نه انگار این همه محبت و استقبال و بخشش. انگار نه انگار شیعه ان اصلا!

باهاشون سرد برخورد میکنیم و حتی از نظر بهداشتی و تر تمیزی آدم حساب شون نمیکنیم.

مخصوصا خانم ها که بعضی شون در استعمال "وای چندشه!" و "من حساسم" و "ایششششش" مهارت خاص تری دارند. حتی یک شب توی یک موکب ایرانی توی راه کربلا سر جای خواب و پتو بین خانم های ایرانی و عراقی چنان دعوای وحشتناکی درگرفت که برای خود من توی این چند سال بی سایقه بود!

این چیزها ، چهره مهربون و دوست داشتنی مردم مون رو پیش عراقی ها از بین می بره. یعنی همبستگی و همدلی باید بین مون (ما و عراقی ها) خیلی خیلی بیشتر دیده بشه. مثل این کار حاج حسین نازنین مون.


سه: بدعت های احمقانه

توی بین الحرمین ظهر اربعین ، کنار نجواهای عاشقانه خیل زوار ، در عین ناباوری میتونی جهت تنوع و رفع خستگی های مسیر پیاده روی ، بصورت کاملا مفت و مجانی یه باغ وحش هم بری 

یه عده رو می بینی چار دست وپا دارن هفت دور توی بین الحرمین میرن و میان! سعی صفا و مروه میکنن خیر سرشون!

یه عده صورت و گونه های خونی شون روی زمین مطهر بین الحرمین می کشند و محل رفت و آمد ملائک و اولیای خدا رو به خون و نجاست آلوده میکنن.

یه عده سگ هایی انسان نما هستن. بصورت خانوادگی! یکی قلاده اون یکی رو بدست میگیره و اون یکی تحت حمایت دیگری عو عو کنان به سمت حرم هروله میکنه!

عده ای وحوش وحشی صفت هم تیغ چاقو بدست در گوشه ای از صحن بین الحرمین مشغول عملیات ِ (خیر سرشون!) هیجان انگیز  ِ قمه زنی هستن! اون وقت از همه این ها احمقانه تر مردمانی گیج و شاسکول که ثانیه های بی نظیر شب اربعین شون رو که روزها و بعضا سال ها در فراقش سوختند ، وقف گرفتن فیلم و عکس یادگاری از این صحنه ها میکنند و با احساسات این جماعت هم اشک و هم ناله میشن!

رسما با حضور طرفداران صادق شیرازی - علیه ما علیه- کلکسیون بدچهره کردن تشیع تکمیله.


چهار: همراه کردن عکس تکی حضرت آقا روی کوله پشتی! 

یکی از کارهایی که هرسال توی مسیر پیاده روی مردم خوب کشورمون انجام میدن، چسبوندن عکس تکی مقام معظم رهبری روی لباس یا کوله پشتی هاست. خب قطعا همه هم با نیت خیر و عشق به رهبر این کار رو انجام میدن ؛

اما جامعه شناسی مردم عراق نشون میده شیعیان این کشور تعصب خاصی روی مراجع کشورشون دارند. در نتیجه معرفی تک و تنهای حضرت آقا در کشور عراق، متاسفانه بعنوان یک حرکت ضد فرهنگی شناخته میشه.

اتفاقا کار فوق العاده ای که امسال خیلی جواب داد، عکس ترکیبی حضرت امام ره و حضرت آقا و در کنارشون، بزرگان مرجعیت عراق نظیر آیت الله سیستانی و مرحوم حکیم بود. واضح بود که تاثیرگذاری جمعی این تصویر وحدت آمیز چه تاثیر خوشگلی نسبت به عکس تکی توی نگاه عراقی ها داشت. خودتون مقایسه کنید.


پنج: عدم تصور صحیح از سفر خاص و حساس کربلا

خداوکیلی نمیدونم چرا هنوز که هنوزه ذهنیت مون به سفر کربلای اربعین ، در حد یک سفر مشهد یا مثلا یه پیاده روی از ولیعصر تا امام زاده صالحه!

امکانات کشور آباد و امن ما کجا شبیه این فقر امکانات کشور عراقه؟ آخه توی یک پیاده روی سی میلیونی توی یک شهر کوچیک، توقع زیادیه که وسایل ضروری مثل کیف پول و پاستورت و شناسنامه ات رو گم نکنی؟ هفت هشت دست لباس آخه واسه چی میاری با خودت مادر من؟! پیک نیک اوردی پدر جان؟! 

واقعا عجیب نیست می بینی نصف بیشتر گمشده های کل کشور عراق در این ایام اربعین، ایرانی بودند؟ از بچه سه ساله تا پیرمرد هشتاد ساله! این همه گمشده چرا؟ مگه نمیدونیم این سفر بیشتر از هرچیزی دقت نسبت به افراد و اشیا رو میطلبه. پس چرا اینقدر بی دقتی؟ این همه بچه های قد و نیم قد و زن و مرد بزرگ و کوچیک تکلیف شون چیه؟


شش: کل کل های اعتقادی بی فایده

حالا فرض کن طرف، اهل قمه و اصلا مرید پر وپا قرص جریان انحرافی تشیعه. تو فکر میکنی با کل کل و دعوا و محکوم کردن های کوتاه چند دقیقه ای دیگه اون مسیر زندگیش عوض میشه؟ جوون ایرانی رفته جلو به عراقیه گفته تمثال امام حسین نکشید حرومه! خب برادر من آدم اینطوری میتونه جلوی اشتباه رو میگیره؟

راه ریشه کردن این عقاید ، ترویج عقاید حقه شیعه است بصورت تدریجی. یعنی چی؟ یعنی مثلا اگه مداحی های تند و رقص آور میذارن باید تو یه فلش برداری روش کلی فایل های صوتی قشنگ و متوازن عربی بریزی و توی مسیر با روی گشاده تقدیم اون جوون عراقی کنی. خب وقتی جایگزین برای طرف چیزی نداری جز درگیری و جدل اتفاق دیگه ای نمیفته.

یا مثلا اونی که قمه میزنه و صورتش رو خون گرفته ، هرچند اشتباهه اما از روی عشق و ارادتش به اهل بیت داره میزنه. تو یهو با تاسف میری تو چشم طرف که: "با شمر و یزید محشور شی ایشالا!" خب توقع داری طرف دسته گل بندازه گردنت؟ اونم دوتا فحش روی ما و رهبر ما میذاره. 

اصلا تو فضای پیاده روی اربعین جز در برخی موارد مشخص، کل کل و جدل اشتباه محضه. هدف این راهپیمایی چیه؟ وحدت شیعه. اون وقت این دلخوری ها و دلسردی ها کجا رو میزنه؟


هفت: عدم یادگیری زبان عربی و لهجه عراقی

خدا میدونه این سال ها چقدر ایرانی ِ باسواد و ماهر توی سخنرانی و انتقال مطالب ناب شیعه داشتیم که متاسفانه چون زبان عربی بلد نبودن ، از ارتباط با جهان اسلام باز می موندن.

جالبه! امسال یه خانم معلم شهرستانی دیدیم که توی جمع مردم عرب زبان، در سطح خودش با تکیه به زبان عربی استدلال های قوی اما دم دستی و عامیانه برای اثبات رهبری حضرت آقا میکرد اما متاسفانه از اون طرف، روحانی هم دیدیم که با تکیه به هزار تا منبر ولی بدون سواد لغت عربی ، نمیتونست با یه نوجوون عراقی دیالوگ کنه. اون وقت خیلی از فرصت های خوب و استثنایی ارتباط گیری شیعیان ، خیلی آروم و بیصدا میسوخت.


هشت: عدم شبیه سازی راهپیمایی اربعین در ایران

تا حالا از خودتون پرسیدید چرا ما ظرفیت حرکت دسنه جمعی به سمت حرم رو در ایران خودمون شبیه سازی نکردیم؟ ما بیست و هشت صفر داریم. تلاقی سه ضلع غربت امام حسن، امام رضا و پیامبر اعظم علیهم السلام. هزاران نفر از سراسر کشور پیاده مسیر شهرشون رو تا حرم آقا طی میکنند. هرسال هم وضعیت پذیرایی از زوار حضرت رضا سلام الله علیه در حال بهبودی و پیشرفته. اما همچنان تفاوت از زمین تا آسمان است! 

شاید کمتر از پنج درصد از شکوه و عظمت پیاده روی بسمت کربلا رو تونسته باشیم شبیه سازی کرده باشیم. این سرعت کند و روند منفعلانه برای کشور پیشرفته ای مثل ما در قیاس با کشورهای منطقه کمی ناامید کننده است. 

نیاز هم نیست منتظر شهرداری و استانداری خراسان رضوی بشینیم. هرکسی میتونه از خودش شروع کنه و هرسال یه نذری برای زوار پیاده حرم امام رئوف تهیه ببینه و بیاره توی جاده های منتهی به شهر مشهد پخش کنه. انصافا تصورش هم زیبا نیست؟ 

----------------------------------------

* نوای وبلاگ بروز شد. خدا میدونه چقدر با این نوا مردم داخل مسیر اشک می ریختند. گوارا :)

** تاخیر نویسنده در بروز رسانی به خاطر تصمیم ش در نوشتن چند اربعین نوشت متفاوت بود. ارزش تک تک کلمات این پست رو کمتر از خاطرات اربعین این چند سال نمیدونم. میدونم منتظر خاطره بودید اما ان شاءالله در پست های پیش رو بر کاغذ صفحه وبلاگم قرار خواهد گرفت. فعلا این نوشته رو مهم تر دیدم.

*** عشق نوشت: یا حسین! تنها تویی که از لب من شعر می شوی / هرکس که لایق غرل عاشقانه نیست ...

  • ۹۳/۱۰/۰۵
  • ۱۳۸۲ نمایش
  • سوره کوثر

نظرات (۲۹)

  • وبلاگ شمس
  • سلام
    وای خدای من...
    من نمی دانم باید چی بگم.
    سردرد گرفتم. من تصورم جور دیگری بود.
    الان می فهمم منظورتون از اینکه نمی توانید بنویسید و دستتون به نوشتن نمیره چی بوده.متاسفم که انقدر برای نوشتن پست بهتون اصرار کردم.
  • برف دونه
  • کاملاً بی ربط ولی مفید:

    http://media3.afsaran.ir/si5TRwxl_535.jpg
  • خانم مدیر
  • سلام و خدا قوت

    زیارتت قبول

    نقد به جای بود و من فقط یه بار رفتم کربلا و شاهد اولین  انتقادت یعنی عدم رعایت محرم و نامحرم در وقت زیارت

    در ضمن در جنگ با امام حسین ع در روز عاشورا هیچ گزارشی به ما نرسیده از دخالت شیعیان عراق در کار زار با امام حسین ع

    یعنی عبیدالله حرام زاده میدونست شیعیان ممکنه روز عاشورا تحت تاثیر سخنان امام مظلومشون قرار بگیرند و به سپاه او بپیوندن به همین خاطر از شیعیان برای شرکت در جنگ  دعوت نکرد

     فقط انها را تهدید کرد که به یاری امام حسین نرن

     

    بدعت ها را هم خدمت شما عرض کنم از کجا معلومه اینا دست نشانده دشمنان شیعه نباشند برای خراب کردن چهره شیعه دست به این رفتار های ابلهانه میزنن با اسم شیعه؟

    نقد بعدیت هم نشات گرفته از چاپلوسی بعضی افراد هست

    تعریف اغراق امیز از یه نفر و نادیده گرفتن بقیه فقط به خراب کردن خود و اونی که دوستش داری منجر میشه و این از نادانیست

    کل کل کردن با افراد نادان خود شعبه ای از نادانیست

     

     

     

     

  • .. قاصدک ..
  • همین نوا کافی بود تا دلمون بسوزه ...

    سلام برادر
    دستت درد نکنه
    موضوع دیگه ای هم که جای بررسی داره چسباندن عکس آقا روی هر جایی هست!!!!!!
    نمی دونم با این جماعت بی فکر و سلیقه چکار باید کرد.
    خدا همه ما را هدایت کنه

    اما از همه اینها گدشته:
    دلم تنگ غروب کربلاته,حسین جانم
    پاسخ:
    سلام. خیلی صحبت ها بود که مجال گفتنش نیست.

    این مطلب رو قرار بود برای یک بولتن خبری بنویسم. 
    بعد دیدم مجبور میشم بعضی جاها رو تغییر لحن بدم ، گذاشتم تو خونه خودم.

    شما و سایر دوستان کربلا رفته اگر نکته ای میدونید ذیل همین پست بگین حتما.
  • باران (رازی در منتهیٰ الیه مشرق)
  • با سلام و عرض ادب.
    زیارت قبول.
    اکثر نکته هایی که فرمودید من هم امسال دیدم و براشون غصّه خوردم.
    ولی نکته هایی هم در فرمایشات شما بود که باهاش مواجه نشده بودم یا توجه نکرده بودم.
    ممنون از این توجه دلسوزانه و دقیق شما.
    ای کاش بشه این نکته ها رو در سطح وسیع بین مردم و مسئولین مطرح کرد که مفید واقع بشه.
    التماس دعا.
    پاسخ:
    سلام محضر شما.

    راستش دلم برای خودم سوخت. هنوز شبیه چنین مطلبی رو در فضای مجازی نخوندم. اون وقت خیلی ها سرسری نگاهی می اندازند و از کنار این نوشته به این مهمی بی توجه رد میشن. 

    شمام اگه نکته ای به ذهن تون میرسه از انحراف ها و اشتباه ها، همینجا مرقوم بفرمایید.
  • شیخ عبدالزهرا وثوقی
  • اقا  اقا اقا...

    عزیز دلم داداشم ... 
    اون ادامه صادق شیرازی یعنی چی؟!؟؟  بماند که   سید صادق نه صادق.

    شما دیگه چرا ؟!  کجا رهبری با چنین تعبیر و چنین کارهایی موافقن ؟؟

    پس فرق ما و اونا چی شد ؟
    پاسخ:
    ادامه اش یعنی : لعنت و نفرین خداوند تبارک تعالی بر او ( و خاندان او). عربی ات ضعیفه؟

    یعنی الان مثلا از این لحنای ارشاد و اینا گرفتی دیگه! 
    من کسی رو که شمشیر از رو بسته برای به کثافت کشیدن تشیع ، سید که نمیدونم هیچ! لعنت هم براش میفرستم آن به آن.

    حضرت اقا هم اگه سرباز ولایت بودند از این سخت تر و جدی تر روبروی این جریان می ایستادند. لکن ایشون چون رهبر و فرمانده هستند یک وظیفه دارند. ما هم که سربازیم وظیفه ای دیگه. همونطور که حضرت امیر سلام الله علیه وظیفه سکوت و خونه نشینی داشتند اما حضرت صدیقه سلام الله علیها وظیفه رسوا سازی و خطبه خوانی در مسجد. مولا یک سری اقتضاها و محدودیت های در فرماندهی رو داره و سرباز هم اقتضاهای سرباز بودنش.
    نظرم کو؟!!!
    پاسخ:
    چیزی نرسیده.
  • شیخ عبدالزهرا وثوقی
  • سلام.

    ها که از ای لحنای ارشاد و اینا گرفتوم ...

    رفیق گل داداش عزیز .... شیخناالمکرم ... 
    خواهش میکنم این حرفو نزن ... این چه حرف و اون چه قیاسی بود؟!؟
    من سرباز رهبریم وظیفم اطاعت از منویات و دستورات اقاست . شما مکلفی و مقلد و مولّی علیه . استفتاء کن ببین اجازه میدنت ایشون یا فردی با شرایط ایشون بدون نام رو لعن کنی .. اونم علنی ؟؟؟


    جریات بی بی هم اصلا قابل قیاس با حرف شما نیست رفیقم . از اموری که بارها رسما اقا فرمودند این بوده که به اختلافات دامن نزنید . به مقدسات هم توهین نکنید.   این اقا واسه خیلی ها مقدسه ... 
    دومی لعنت الله علیه رو که ام الفساد عالمینه اقا امام صادق علیه السلام نهی کرد علنی لعن کنید اونوقت شما شیعه ی دوازده امامی که کلی مقلد داره علنی لعن میکنی؟
    عمر رو لعن کرد امام صادق فهمید فرمود لعنت الله علیه ! تعرض بنا !
    اصلا تمام مشکل ما با ایشون و دار و دستشون اینه که شعور وحدت ندارن تقیه سرشون نمیشه 

    جلوتر از رهبری که نریم داداشم . ایشون نقد کردند شما واضح تر با دست باز تر مو شکافانه تر جدا از مراعات هایی که واسه رهبری موجوده نقد کن روشنگری کن بشورشون بنداز رو بند . لوله کن و ...
    اما اجازه لعن که ... اصلا گیریم لایق لعن . قبول , اما علنی؟؟؟؟
    تروخخخخخدا نگی اقا چون در راس هستند نمی تونن بگن ما باید خودمون بفهمیم و عمل کنیم !!! 
    پس بسم الله ما که بلدیم باقیه راهو هم خودمون میریم .
    و اینا اصلا با بصیرت منافاتی نداره ها ...

    ضمن اینکه صریح و پر واضح اقا نفی کردند این ادعای شمارو ... گفتند هر حرفی باشه ما اشکار و بدون ترس بیان میکنیم .
    نشینیم فکر کنیم تصمیم بگیریم بعدم بگیم اقا ته دلشون اینو میخوان ...
    [ایکون یک عموروحانی مهربون که الان عصبانیه از دست این مدل جهادی گری !]
    پاسخ:
    والله استاد به حاشیه بردن اصل مطلب هستی شما.

    بزرگوار! بنده ایشون رو نه یک مرجع تقلید نه یک شخص مقدس و نه حتی یک شیعه دوازده امامی میدونم!
    بلکه این بابا رو یک مفسد میدونم که هدفی جز به گند کشیدن جامعه تشیع جهانی و بیزار کردن هرچی سنی از شیعه و بالعکس نداره. طرف مقلد داره که داره! مگر مورد تقلید بودن ، چیزی از بار خیانت و خباثت فرد کم میکنه؟ 

    یک سر تشریف مبارکتون بیارید سیستان و بلوچستان. ببینید نتیجه حضور سالیان سال گروه های جهادی چطور با حماقت های خیانت آمیز این بابا تبدیل به خاکستر شده. کلیپ هایی که در گوشی های موبایل اهل سنت جایجا میشه رو ببین تا درک کنی چطور محبت به تشیع داره توی دل شون تبدیل به نفرت میشه. 

    نقد و روشنگری هایی که امر میفرمایید هم مدت هاست شده. آدرس بدم نشریاتی که چاپ کردیم تورق بفرمایید؟
    راستی کجا بودید حضرتعالی شب هایی که توی سرمای عراق با برادران عراقی مون سر حرمت قمه زنی بحث ها داشتیم؟ وقتی هم به فتوای حضرت آقا استناد می کردیم ، دقیقا فتوای این مردک رو جلوت میگذاشتند.

    بدبختی ما اینه که هنوز خطر این جریان کثیف و نجس رو درک نکردیم. هنوز همه چی آرومه! شما خاطرات کربلاتو می نویسی! دور هم خوشیم. فدای سرمون هرکس به اسم مرجع تقلید و به اسم تشیع هر غلطی کرد.

    {آیکون یک جهادگر که  حالش از سکوت های مصلحت آمیز بیجا بهم میخوره}
    لباس زیاد بردن که خوبه
    قلیون رو نمیدونم چطوری با خودشون میبرن یه سواله برام. کسایی که دیدم قلیون میبرن و میرن برای پیاده روی چطوری حملش میکنن خسته نمیشن؟

    یکی از دوستان عرب هستن و میگفتن برای اسکان تو حسینیه بودن و تعریف کرده بود دعواها رو و حتی میگفت با هر دو طرف صحبت میکردم
    عربا میگفتن طرفداری عجم میکنی و بالعکس و ...
    پاسخ:
    لباس، یک یا دو دست! 
    اونقدر هوا کثیف و خاک آلوده است که هرچی لباس ببری باز یک روزه کثیف میشه! در نتیجه همه وقت شریف به شست و شو میگذره!

    قلیون؟! یا امامزاده بیژن!
    سلام ، حال شما؟ زیارت قبول !

    با همه اشون موافق بودم ، نقد های خوبی بودن اما با ترک جدل مخالفم! خب اونجا یه جاییه که همه از هر فرقه ای و با هر تفکری هستن، جای خیلی خوبی برای ترویج تفکر شیعی ولایی داره، خب چرا از این زمینه استفاده نکنیم؟ و همیشه هم که نمیشه از این کارای خلاقانه ی فرهنگی که فرمودید کرد، گاهی باید کلامی بری جلو!
    پاسخ:
    سلام خانم بیتا. شما هنوز اینجا رو بیاد دارید؟ عجیبه!

    ببینید ترویج یه چیزه. جدال و جر و بحث چیز دیگه. 
    وقتی موقعیت بحث و گفتمان نیست ، قطعا بحث به حاشیه میره یا بی نتیجه رها میشه. 
    اکثر بحث هایی که جوون های ما اونجا میکردن بیجا و بی فایده بود. چون اخرش با گله و ناراحتی هردو طرف از هم فاصله میگرفتند.

    ولی زمانیکه در ارامش کامل گفتگوی ارام و هدفمند صورت بگیره ، این ارزشمنده. هرچند خیلی کم اتفاق میفته.
  • شیخ عبدالزهرا وثوقی
  • سلام آ شیخ عصبانی ...

    برادر عزیزتر از جان . مهربون ... آخه این توصیفاتی که شما میفرماییدو بنده هم میدونم ... ما هم مثل شما
    اما شما حرف و اشکال ما رو جواب ندادی / با توجه به صراحتی که رهبری در إبا نداشتن از گفتن اشکارای نظراتش داشتن و شما مقلدید و گوش به فرمان ایشون   , این کار شما خلاف و اشتباه و یک انحراف دیگه ست.

    هرکسی کاری میکنه واسه امام زمانش و دینش میکنه . شما زحمت کشیدید مقالاتی نوشتیدو با جوانان بحث های روشنگری و قمه زنی و ... داشتید خدا خیرتون بده . ان شاءالله ماجورید . نور خدا که خاموش نمیشه برادرم همه ی ما هرکدوم در حد توان یه گوشه ی قضیه رو گرفتیم.    ما هم همون جاهایی که شما میخواید ادرس بدید و بین جوانها و در نگاره های مختلف و مجلات و ... بیکار نبودیم عزیز من . وظیفمونو انجام میدادیم ماهم قلم هایی زدیم . ماهم با همون جوان ها صحبت کردیم 
    برادر جهادی من ماهم منطقه های سنی نشین میریم . میبینیم چیزایی که شما گفتیدو ...
    ماهم بیزاریم از همه این کارها و باعث و بانی هاش و بزرگاش

    اما رفیق ... آشیخ ... خودسرانه و از روی هیجان نکن کاری که نه رهبرت موافقشه و نه عقل درست میدونش.

    اونم فقط یک حرفه       ؛   اگر چنین شخصی مستحق لعن باشد شما حق لعن (علنی و اشکار)  براین فرد رو نداری
    مساله اساسی اختلاف ما با ایشون رعایت نکردن همین کارهاست   که اینها یکی از کارهای زشتشون لعن علنی ست
    رهبری و مراجع میگن  خلیفه ثانی رو لعن علنی نکنید ...روایات نهی میکنن بعد شما لعن علنی ایشون رو انجام میدی...
    هرچقدر بد و بد و بد .... از عمر هم بدتر ؟!!!؟  

    وگرنه من هم ایشون رو مرجع تقلید  نمیدونم و ... اما این دلیل  جواز بر اینکه با گردن کلفتی بگم لعنت الله علیه و به هر وسیله ای هم ک شده از حرفم دفاع کنم نمیشه ...
    حتی به قیمت تیکه و قلمبه و طعنه و کنایه ...  اینا روش اهل بیته ؟  داداش ما دلمون خیلی نازکه ...
    من توصیه میکنم استفتاء شخصی کنید از سایت اقا ببینید اجازه لعن علنی ایشون یا هر کس با شرایط ایشون رو میدن یا میگن این کار حرامه .... که در اون صورت انتظار توبه و ... میره .

    درقلبمی سرباز امام زمان  .
    پاسخ:
    دیگه بحث ذیل این پست کافیه. بعدها پست ویژه نوشتم تشریف بیارید توصیه مون کنید.
    سلام...همچنان زیارت قبول...درهردوسفرم یا زواری برخوردم که باپای برهنه ازهتل تا مرقدمطهرمیومدن وبرای من این سوال بوده وهست وقتی پابرهنه آمدی حالاباکدوم آب پای بیکفشتو میشوری؟ چطوری دلت میادباپای گل آلودقدم روی مفروش حرمین بذاری؟
    پاسخ:
    سلام عمه خانم. ممنون

    این هم نکته ایه. جای فکر داره.
  • خیال خال
  • ما نشتیم اینجا و بشقاب تخمه در دست مناظره جناب شیخ و جناب سوره رو دنبال میکنیم. که جناب سوره سوت تایم استراحتو به صدا درآوردن. 
    به نظر این حقیر که اصلا نظری به حساب نمیاد واقعا یه استفتاء ساده گرفتن که انقدر کش و قوس نداره.
    الحمدلله که هر دو برادر اهل دلن و عزیز و این کاره
    خدا به هممون توفیق بده
    پاسخ:
    تایم استراحت یا مصلحتی برای فدا نشدن اهمیت پست به پای یک کامنت. آزادید در تعبیر!

    شمام بهتره بجای تخمه شکستن و مناظره دیدن ، فکری بحال شمشیرهای از رو کشیده شده برای به کثافت کشیدن تشیع کنید.

    مجددا سلام

    ما همیشه این ورا میومدیم ولی فرصت کامنت گذاشتن نبود :))

    خب ینی شما میفرمایید منکر و کار اشتباه رو ببینیم و سکوت کنیم بعد وقتی که از اون فضا خارج شدیم و اون افراد دیگه دوروبرمون نبودن بیایم نقد کنیم حرکتشونو که ممکنه اصلا به گوششون نرسه؟!

    خب همون در آرامش حرف زدن! مثلا طرف با شما هم مسیره! خب این بهترین موقعیته که باهاش راجب مثلا قمه زنی و صادق شیرازی بحث کنی و آگاهش کنی!

    پاسخ:
    ماجرای این حرف ها نیست خانم بیتا. 
    دیگه از زمانی که وارد قشر فرهیخته دانشگاهی شدید با امثال کریمانه غریبه شدید :)
    ما که بخیل نیستیم. دعامون رو کردیم و الان هم واقعا خوشحالیم که مشغول به تحصیل هستید.

    بله! سکوت، بهتر از حرف اشتباه یا حرف درست در بستر اشتباهه.
    روابط نوپا و خاص بین کشور ایران و عراق ، با این سطح بالای حساسیت های منطقه ، نباید فدای برخی موضع گیری های فردی و شخصی بشه. در حال حاضر مردم عراق به برکت مواضع نازنین و پرغرور مقام معظم رهبری و دلیری های سرباز شجاع شون حاج قاسم سلیمانی در برهه ای بسر می برند که خودشون رو مدیون به کشور ما میدونند. بستر فرهنگ سازی ها آماده است. اما نه به هر شکل و به هر هزینه ای که شده.

    شناسوندن جریان انحرافی ضد شیعی صادق شیرازی - لعنت الله علیه - برای جماعتی که دارن زیر اسم این بابا سینه می زنن و زوار امام حسین پذیرایی میکنن ، خیلی حساسه. نباید بی گدار به آب زد. بحث خوبه. بشرط اینکه منجر به جدال و درگیری لفظی و اوج گرفتن نزاع نشه. پیاده روی اربعین جای صحبت آرامه نه درگیری و جدل. چون اصلا نفس این حضور برای پرشور تر شدن وحدت شیعه است. حالا اگر بستر وحدت ، خودش منجر به تفرقه بشه دیگه وا اسفاه.
    سلام برادر زیارت قبول
    خوش به سعادتتون
    مصمم بودم که سال بعدحتما اربعین راهی کربلا بشم
    ولی با شنیدن وضعیت نظرم عوض شد 
    قضاوتش سخته ولی اخه زیارت به چه قیمتی مخصوصا خانومها

    پاسخ:
    سلام. سلامت باشید خانم خودمونی.

    برای خانم ها بهترین و مطمئن ترین راه زیارت اربعین: 

    - پرواز از تهران تا فرودگاه نجف. 
    - شرکت در پیاده روی جهانی نجف تا کربلا.
    - کربلا استقرار در هتل و عدم زیارت حرم در روز اربعین.
    - زیارت اماکن مقدسه کربلا از فردای روز اربعین بمدت سه روز.


    بله قلیون
    لباس یک یا دو دست درسته، ولی بنظرم اگر 8 دست لباس ببرن بهتره از قلیون بردن
    و هر مسیر استراحتی که پیدا کردن بشینن و بساط قلیون راه بندازن هر چند میدونم سخته ترک چیزی که یه عمره دارن باهاش زندگی میکنن

    پارسال که برا بدرقه رفته بودم دیدم تو اتوبوس میرن قلیون به دست ... و خیلی های دیگه که امسال مادرمم میگفت بساط قلیون به راه بوده،‌ خانم و آقا و هر چی میگفتن دست بردارین خوب نیست اینجا، هیـــــــــــــــــچ ...

    التماس دعا
    پاسخ:
    دیگه اون ها خیلی عجیب بودند. 
    بحمدالله و المنه قلیان و حتی سیگار اونقدر در عراق وجود داره که نیاز به زحمت حمل این همه راه نیست :|

    بله ؛ بجا فرمودید. سیگار و قلیون یکی از چیزهایی هست که در شان زائر ایرانی ارباب نیست.
  • سیده طاهره
  • سلام برادرم
    خداقوت
    مطلب جالب و به جایی بود
    خیلی از این حاشیه ها رو شنیده بودم اما فکر نمیکردم بخواید اینجا بنویسید
    و یکسری حاشیه های دیگه ای که ننوشتید
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام

    طبیعیه که نمیشه همه حاشیه ها رو نوشت.
  • خیال خال
  • همون گزینه ی حیف نشدن پست بهتره.هرچند که تایم استراحت هم خالی لطف نیس
    حالا کی گفته کسی که تخمه دستشه نمتونه کاری بکنه.در حد خودمون ک حدی هم نیس گاهی کارایی میکنیم
    نمیدونم شما فتیله ی قول لینتون کشیده پایین یا توهم ما شما رو عصبانی می انگارد.
    بگذریم
    برای قضیه ی مرز برای خود من هم سوال بود.که واقعا راه حل چیه.تو اون همه فشار همه جانبه باید چیکار کرد.خیلی از برخورد ها هم لاجرم هست. یه سوال یواشکی اینکه. این نوع برخورد اصلا اشکال شرعی داره?تماس با وجود مانع بدون هیچ گونه احساس??این صرفا سوال بود.باز نزنین:)
    پاسخ:
    شاید شما تازه تشریف اوردید کریمانه. اینجا کسی ، کسی رو نمیزنه! ولی هرچیزی چارچوب داره. 

    بخوایم شرعی نگاه کنیم ، گیر می کنیم. چون نه اینکه ماشاءالله فقها در همه امور یکسان فکر میکنند و اصلا نظرات متفاوت نیست. مثلا یک بزرگوار می فرماید که دست دادن مرد و زن نامحرم از روی مانع، جایز است! دیگری قرار گرفتن در محیط محتمل به خوف گناه رو هم حرام میدونه.لذا بحث شرعی بماند.

    اما اینکه برخورد بدن نامحرم به نامحرم بدون ضرورت محل اشکال هست که شکی نیست. خب چه اصراریه حالا همه قاطی هم توی شلوغی هجوم بیارن؟ 

    اتفاقا بخوایم ایجابی هم نگاه کنیم، یه کاروان بودند که نزدیک بیست تا خانم داشتندو توی شلوغی مرز خانم ها دست هم رو گرفته بودند و در حلقه همسران خانم ها تا خود خروجی مرز مشایعت می شدند. 
  • شیخ عبدالزهرا وثوقی
  • گرچه که در دو کامنت ما جواب سلاممونم ندادی اخوی .
    اما سلام ...
    منتظز جوابتون حالا خصوصی هم شده هستم که اهمیت پستتون بخاطر یک نظر ازبین نره.
    پاسخ:
    سلام .
    علیکم السلام. 
    سلام و رحمت الله. 

    ان شاءالله پست مجزا.
    بسم رب الشهداء و الصدیقین

    سلام علیکم
    خدارا شاکریم که گروهی دور هم جمع شدیم تا قدمی برای شهید مدافع حرم محمدحسین مرادی برداریم.
    لطفا در این راه حامی ، کنار و پشتیبان ما باشید.
    اجر شما با شهدا.
  • ذهن زیبا
  • سلام
    ما که نرفتیم این سفر رو (ایکون یک فرد مغموم) ولی از رفته ها شنیدیم که مسیر داخل ایران رسیدگی و نظارت زیاد نبوده و کرایه ها خیلی گرون بوده(زمانی که برادران عراقیمون صلواتی مسافر جابجا می کردن-اینم شنیدیم-) و البته عامدانه شما مسافرا رو به مقصد نمی رسوندن تا بتونن زودتر برگردن و بازم مسافر بزنن! چون در برگشت که خب قائدتا مسافر نبوده.(یه جور کمفروشی و غش در معامله!!!!!)
    اگر به راه امام حسین وفادار نباشیم، اسم تشیع، اون ور به دردمون نمی خوره ها!
    در مرود جدل هم با شما موافقم جدل کار درستی نیست و در کل به درد نمی خوره و فقط باعث دوری دل ها میشه ولی امر به معروف و نهی از منکر زمان نمی خواد همیشه لازمه!
    پاسخ:
    سلام .

    دقیقا. یکی از مهم ترین نقدها ، رونق عجیب بازار سیاه مرز کشور در ایام اربعین برخلاف سفره اطعام بزرگوارانه عراقی هاست. 
    مورد داشتیم طرف گفته کل هزینه هایی که عراق برای سوغاتی و خوراک و هتل دادیم ، یک سوم هزینه ای شد که از مرز تا خونه پرداخت کردیم!

    درمورد امر به معروف مشکل اینجاست که ما احساسات رو دخیل در این امر میکنیم. امر بمعروف در وهله اول تشخیص منکر رو می طلبه و در وهله دوم روش صحیح. خب اون عراقی که مداحی رقص آور گذاشته و صداش رو بلند کرده ، از روی عناد با اهل بیت نیست که! بنده خدا جاهله. باید پنج دقیقه کنارش بشینی. چایی اش رو بخوری. دو تا جمله بگی بخندی. یه نقد کوچولو هم درمورد صوت در حال پخش بهش بگی. همین! دیگه اگه ترتیب اثر نداد ولش کنی. نه اینکه بشینی به قانع کردنش. بعد بگی خب امر به معروفه. وظیفه مه که ارشادش کنم از جهل در بیاد! 

    و از این دست مصادیق.
  • ذهن زیبا
  • سلام.
    اتفاقا میخواستم بگم که نباید احساسی و با خشم برخورد کنیم... ولی گفتم در این مقال نمی گنجد...
    اگر مسئله ای، یا بهتره بگم انتقادی، بدون احساسات منفی گفته بشه؛ کمترین مقاومت رو ایجاد میکنه. و در ضمن بعد از هر انتقاد باید تا پنج خصوصیت مثبت فرد گفته بشه تا تلخی انتقاد گرفته بشه.
    حق بدید به مردم؛ همیشه حرف از امر به معروف و نهی از منکر(که مثل نماز واجبه) گفته شده ولی اون قدر که به آموزش زیر و بم نماز پرداخته شده( که یه واجب فردیه) به به آموزش این واجب اجتماعی پرداخته نشده! کلی گویی بوده در حد قول لین و این چیزا ولی باز نشده. فکر کنید الان تقریبا همه کسایی که با نماز یه آشنایی کلی دارن با مفهوم حضور قلب هم آشنا هستن(در صورتی که اولویت نداره) ولی با نحوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر آشنا نیستن! و این یعنی یه ضعف خیلی بزرگ توی آموزش مهارت های اجتماعی به یه مسلمان!!!!


    پاسخ:
    سلام 

    تشکر از انتقادتون در خصوصی. البته راهی برای پاسخ نظرات خصوصی تون بر ما باز نگذاشتید.

    به مردم حق میدم. خانه از پای بست ویران است. آخوند شهر که بشه مرغابی ، مردم هم میشن گلابی!
    اما این که مردم تابحال یاد نگرفتند ، دلیل نمیشه که من هم ابتدا به ساکن وارد به مقوله یاد دادن این امور نشم.
  • خیال خال
  • الحمدلله که این نگاه ایجابی شامل حال ما شد وگرنه واقعا بدون حصثور همسران همسفرانمون چطوربایدازاین گردنه ی حیران خلاص میشدیم.
    ان شاا... سال آینده فکری به حال این قضیه بشه
    یه معزلی که بود پاره کردن بنرهای صادق شیرازی در مسیر پیاده روی بود.
    به قول شاعر:
    خو که یعنی چی
    بنرای اونا رو پاره کنی.میان بنرای شما رو پاره می کنن.یا با پاره کردن بنر الان چه بصیرتی رو رسوندی؟ غیر اینکه ابزار مظلوم نمایی دادی وستشون
    پاسخ:
    این معضلی که شما میگید، اشک ما رو دراورد. 

    من عاشق این بچه هایی بودم که رگ غیرت شون بالا میزد تبلیغات شیرازی رو می دیدند. اما بعضی شون این غیرت رو احساسی بروز میدادن. یه نمونه اش همین پاره کردن بنر ها یا عکس ها بود. حداقل تالی فاسدش افتادن کلمه ی مقدس الله روی زمین ها بود. 

    اما بعضی هاشون هم هوشمندانه در مسیر پیاده روی ، درست ایستگاه هایی که توزیع آثار یا توزیع کتابچه آشنایی با شبکه های ماهواره ای صادق شیرازی رو انجام میدادن، می رفتن جلو و خیلی مهربون و خوش خنده از اون فرد میخواستن یک جعبه کامل از کتابچه ها رو بهشون بده. اون طرفم با خوشحالی که انگار طرفدار باحال پیدا کرده ، میرفت دو جعبه پر کتابچه می اورد :))
    بعد این بچه ها کتابچه ها رو به موکب های ایرانی میسپردن برای عملیات نابود سازی :)
  • سودابه حمز ه ای
  • روزی مردی عرق خور و زور گیر را از هیئتی درتهران بیرون میکنند.مرد ؛مست و دل شکسته بیرون میرود به در خانه اش به زاری مشغول.

    صبح قبل از وقت نماز حاجی رئیس هیئت به درب منزلش میرود البته با کلی ترس و لرز از برخورد مرد رانده شده.

    مرد که مستی از سرش پریده بوده با خشم سینه به سینه هیئت دار می ایستد و می گوید که چه کار داری؟

    حاجی بابت شب قبل از او عذر خواهی میکند و دعوتش میکند تا بقیه محرم را به هیئت بیاید.مرد یقه حاجی را گرفته ومی گوید باید دلیل راندن دیشب و دعوت حالت را بگویی

    حاجی علت راندن را زورگیری و شراب خواری عنوان میکند و از گفتن علت رجوعش طفره میرود اما وقتی مرد را مصمم میبیند با شرط اینکه عصبانی نشود عنوان میدارد دیشب در خواب دیدم خیمه های کربلا را که....ودیدم سگی را که مدام پارس میکند و مراقب است تا کسی به چادر ابی عبدالله نزدیک نشود. و با ترس و شرم ادامه میدهد قول دادی عصبانی نشوی ها و سرش را پائین انداخته میگوید صورت آن سگ تو بودی.

    مرد هم آنجا در چهار چوب در می نشیند به زاری .و توبه میکند از کارهای گذشته و فریاد میزند یا امام حسین؛ تو من رو به عنوان سگ درگاهت قبول کردی؟پس بیا واق واق

    این شخص از تبریز به تهران آمده بود و به همین خاطر به  رسول ترکه معروف بود.رسول دادخواه تبریزی بعد از توبه و بازگشت به صراط مستقیم یکی از گریه کنندگان و دلسوخته هایی میشود که بسیاری از پیرمردهای هیئتهای قدیمی تهران چه از فارسها و چه از ترکها با قاطعیت میگویند که بعد از او هنوز نظیرش نیامده است.
    در روزهای تاسوعا و عاشورا به اندازهای منقلب و بیتاب میشده که در بین بسیاری از آذربایجانیها به « حاج رسول دیوانه» نیز معروف می شود
     او قبل ازخواندن نوحه با صدایی بسیار حزین و جاسوز و با همان لهجه زیبای ترکی اش میخوانده
    گویند خلایق که به دیوانه قلم نیست
    من گشتم و دیوانه توکلت علی الله.حالا چرا باید این مطلب الگو بشه برای یک عده خدا عالمه.اما حاج رسول از غفلت به بیداری مطلق می رسه و این عده با این کاراشون!!!!!!بماند.اگر این مردم تمام لحظات معنوی حاج رسول رو مطالعه ودرک می کردن حکما به بقیه اعمالش رو می آوردن نه همون مرز غفلت و بیداریش رو.

    دستتون درد نکنه که با پست زدن این مطلب مردم رو آگاه کردین واقعا باید در این موارد کار فرهنگی بشه.

    اما عده ای متاسفانه فکر میکنن صرف زیارت ثواب است در حالی که برای یک مستحب خیلی گناه میکنن.آخه چطور میشه عزادار واقعه کربلا بود و سر جا و غذا و....دعوا کرد.فقط میتونم بگم واقعا متاسفم 

    پاسخ:
    استفاده کردم از نظرتون. 
    خط آخرتون رو در یک عبارت خلاصه میکنم: "مقدسات متناقض!"
  • همسر سید علی ...
  • با سلام 
    پست زیبا و تامل برانگیزی بود ....
    ولی یه چیز رو نفهمیدم آیا ریختن مداحی های موزون عربی بر روی فلش و پخش بین جماعت عرب نشین کار ناپسندیه ؟
    راستی در مورد سرد بودن ایرانیها با عراقی ها شاید یکی از اصلی ترین دلیلش ، همون هشت سال جنگ تحمیلی باشه ... قبول کنید که هنوز سالهای زیادی ازش نگذشته تا جنایتهای اونها فراموش بشه ... می دونم که می گید حساب حزب بعث با شیعیان عراقی جداست ولی خب باور این قضیه در جامعه ما هنوز کار داره ..
    شاید یکی از دلایلی هم که ما در ایران نمی تونیم راه پیمایی رو شبیه سازی کنیم این باشه که روایتی در موردش نداریم ...

    پاسخ:
    سلام و تشکر.

    مطلب اول. خیر. اتفاقا راه پیشنهادی من همین بود. بجای برخورد فیزیکی و کلامی ، یک فلش از مداحی های موزون به جماعت عراقی هدیه بدیم.

    مطلب دوم. دقیقا همینیه که شما فرمودید. هرچقدر هم سنگ تموم بگذارند ، دل مون صاف نمیشه.

    اما مطلب سوم. 
    اولا مگه باید برای هر اتفاقی لزوما روایت داشته باشیم؟! 
    ثانیا مگه افزایش این دست برنامه ها که موجب تقویت وحدت شیعه و ایجاد نمایشگاه قدرت نمایی برای شیعه میشه ، نیاز به روایت داره؟ پس عقل به چه درد میخوره؟! 
    ثالثا کی میگه روایتی نداریم. این همه روایت در وصف فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام داریم و این همه فضیلت در باب اکرام ضیف و ... 
  • همسر سید علی ...
  • راستی زیارتتون قبول باشه 
  • لیلی مدرس
  • به نام خدا
    من که کربلا نرفتم ولی شنیده بودم که اتوبوس برای رفتن به نجف خیلی کم پیدا میشده.علاوه بر اون توالت های تو راه خیلی کثیف و شلوغ بوده.
    بدتر از اون اینه که در ایران همه چی از اتوبوس ومترو تا همین توالت ها زنونه- مردونه ست اما دریغ از جدا کردن زنها ومردا تو خروجی مهران.ینی انجام این امر خیلی سخته!!!

    نبودین ببینین تواربعین امسال،دم حرم عبدالعظیم، چه خبر بود!


    پاسخ:
    ان شاءالله پست بعد که برای مسئولین اجرایی این راهپیمایی هست ، حرف هایی از سنخ دردهای شما هم خواهم گفت.
  • اشک انار
  • داداش
    عالی بود
    کاش فرهنگ اربعین ورسالت سنگین هر سال بیشتر از سال قبل در گفتار ورفتارمون جلوه گر بشه
    خیلی سخت بوده امسال دیدن اینهمه ضدحال
    مخصوصا رخنه جریان سید صادق شیرازی
    یعنی هرجا هستی باید جهاد کنی دیگه
    امید که همه بشنوند این نکات ونقادیهای دلسوزانه را

    پاسخ:
    هیچ چیز سوزناک تر از گسترش کارهای ضد شیعی این شیرازی نیست. 

    نگران فتنه ی پیش روی شیعه هستیم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">