کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

لحظاتی باشکوه پر از سادگی

کـریمانــه

اینجا تکه هایی از لحظات زندگی باشکوهی را می خوانید که لطف "کریمانه" شامل حالش شده است ...

و سوره کوثر پیش از اینکه یک اجتماعی نویس باشد، یک "جهادی نویس" بوده و هست و خواهد بود ...

******************************
معتقدم هر بزرگواری که وارد "کریمانه" میشود، فقط بواسطه ی خدای حضرت زهرا س و خوش روزی بودن او است.

******************************
اینجا دیانت و سیاست به هم تنیده است. اما این، لزوما به این معنا نیست که پیرامون مباحث سیاسی کشور پست جداگانه گذاشته شود و به بحث و نظر پرداخته شود. چشم ها را باید شست!

******************************
هرگونه برداشت، کپی از مطالب، استفاده از قسمت یا تمام متن، تحت هر عنوان، حتی بدون ذکر منبع، نه تنها حلال و مجاز می باشد، بلکه بعنوان نویسنده ی حقیقی و حقوقی مطلب، نشر دهندگان نوشته ها رو در ثواب نگارش آن ها شریک میکنم.

******************************
تقریبا بالای 95 درصد از مطالب این وبلاگ ، تولیدی است و در هیچ جای فضای مجازی قابل جستجو نیست. این را نه از برای خودبزرگ بینی و غرور، که برای توجه و تعمق متفاوت و ویژه در پست ها نسبت به سایر نوشته های فضای مجازی، میگویم.

******************************
و حرف حساب: آیت الله فاضل ره فرمودند:
" 50 سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه‌اش را برایت بگویم. واجباتت را انجام بده. به‌جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس. کار مردم را راه بیانداز.اگر قیامت کسی ازت سوال کرد، بگو فاضل گفته بود..."

یازهرا س.

مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه

فقه نوشت (3)

شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۳۰ ب.ظ

فتوای تاریخی آیت الله مکارم رو حتما دیدید؟ اگر نه، ببینید: 

" با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند، به افراد متدین اجازه داده می شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، رعایت نکنند. "

دیدید؟ چند تا اتفاق افتاد:

یک اینکه آقایون بیت ایشون، به اندازه پشیزی فهم رسانه نداشتند! فتوا حریمی داره، صدر و شانی داره، مخاطب خاصی داره! استفساریه دقیق و عمیق میطلبه. مصادیق میخواد. آخه همینطور یهو میان چنین فتوای وحشتناکی رو میندازن به جون ملت فرهنگ دوست(!) ما؟ بدون سنجش عواقبش؟ تا جایی که ما یادمون میاد، بزرگانی مثل شیخ انصاری نظرات خاصی داشتند که به دلیل فضای غیر آماده و حتی احتمال زیر سوال رفتن نظر تمام فقهای عصر خودشون از گفتن اش صرف نظر می کردند و حکم احتیاط می دادند!

دو اینکه اگه قرار بود هدف (یعنی کسب مدارج بالای تحصیلی و پر کردن کرسی های مسئولیت توسط دختران متدین) ، وسیله (یعنی کنار گذاشتن حجاب اسلامی) رو توجیه کنه، خب چه کاریه؟ می گفتید ما هم مبانی توجیه وسیله رو اساس کارمون قرار بدیم! مگه تا حالا میلیون ها مساله فقهی به خاطر اتخاذ وسیله نامقدس جهت رسیدن به هدف مقدس توسط همین بزرگواران حرام اعلام نشده بود؟ میخواستیم بازیگر سینما بشیم گفتن محیط آلوده است! اگه بری درسته میخوای کار فرهنگی کنی ولی چون مجبوری با نامحرم راحت باشی یا آرایش کرده بری و بیای، حرامه! 

چی شد یهو پس؟ کشف حجاب در اضطرار حلال شد بقیه چیزام حلال میشه ایشالا؟! نمیشد قبل از این دودستگی و دوقطبی شدن عجیب جامعه مون، مبانی اجتهادی به این شکل دربیاد؟ اصلا اضطرار یعنی چی؟ چی شد یهو تصمیم گرفتیم که بگیم هدف وسیله را توجیه میکند!؟

سه اینکه بخدا همین شکلی راحت، فقه عزیز مون قربانی تهمت های عظیم جهانی قرار میگیره و متهم به تلاش زورکی برای همپای جهان سوم اومدن میشه! چرا باید "جوک تراشی" کنیم علیه خودمون خب؟ "دیدی همش میگفتی مکارم حروم میکنه بالاخره بهمون حال داد!" همیشه بخاطر دشمنی مخالفین نیست که مسخره میشیم. گاهی بخاطر نوع تفکر ما و بیشتر از اون، بد بیان کردنشه که بهمون میخندن یا فکر میکنن فقه سربلند و عزیزمون رو به زور داریم زنده نگه میداریم!

چهار اینکه فتوای صریح مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای، صددرصد در تقابل با این فتوا است. اینجا رو ببینید. پس تکلیف چیه!؟ در برزخ چنین فتاوایی، فقط به مرجع تقلید خودمون مراجعه کنیم و بس؟ مابقی اش به ما ربطی نداره!؟ اگر این کار باعث دو دستگی در میان دختران شیعه خارج از کشور شد، پاسخگو کیه؟ کم در صحنه بین الملل مورد هجوم افکار و نقد ادیان هستیم که حالا اینطور سوژه به دست اغیار میدیم؟

پنج به فرض اینکه بگیم فتوا مشروط هست به اضطرار، بنده سوال می پرسم که آیا اضطرار و غیر اضطرار معنایی داره وقتی آلت گناه بدیم دست یک جامعه درحال فروپاشی اخلاقی؟! من به یک بچه چهارساله بیام چاقو بدم بگم فقط وقتی لازم شد و اضطرار بود استفاده کن! اصلا متوجه سوء استفاده های ناشی از حرفامون که به اسم اسلام و فقه بزرگ شیعه تموم میشه هستیم؟

یک پاورقی ام بزنم اونم اینکه هنوز آیت الله مکارم یکی از نخبگان مراجع در ذهن منه، و اگه حرفی می زنیم نه برای دلخوشی اراذل اوباش فرهنگی که برای چهارتا جمله عاشقانه است توی دینداری مون که این روزا بدجوری به تاراج گذاشته شده و همه ما وظیفه داریم دین خدا رو روشنگری کنیم و براش نگران باشیم.

-----------------------------------------

* عشق نوشت: کنج عزلت را گزیدن، یک قدم از عاشقی ست / عاشقی، "عمری میان جمع، تنها بودن" است ... 

  • ۹۵/۰۴/۱۹
  • ۱۸۶۴ نمایش
  • سوره کوثر

نظرات (۱۶)

  • آفتابگردون ...
  • سلام
    این فتوا در چه زمانی گفته شده؟خطاب به کیا بوده؟ در چه شرایطی بوده؟دقیقا چه افرادی اونجا حاضر بودن؟ آیا مخاطبان چیزی پرسیدن یا شرایطی رو تشریح کردن؟
    بدون دونستن دقیق جواب این سوالا نمیشه هیچ حرفی زد. نه میشه این فتوا رو نقد کرد  و نه میشه برای دیگران همین نسخه رو داد. برای کسایی که گفتین اینو نقل کردن بدون اینکه ملزوماتشو بگن واقعا متاسفم!
    پاسخ:
    سلام. هم اکنون تیتر یک سایت آیت الله مکارم شیرازی. اینجا

    فتوا عامه. قیدی در خطاب نداره. حتی شرح هم داده شده اما اوضاع نه تنها بهتر نشده بلکه گشادتر و بهم ریخته تر شد.
    خیلی وحشتناکه.
    ماها نماینده مسلمانانیم.
    اصلا اسلام رو با حجاب میشناسن.
    یعنی چی اونوقت؟
    عقل ناقص من هضم نمیکنه.

    پاسخ:
    من با درستی یا غلطی فتوا کاری ندارم.
    اما باید چنین موضوع حساسی حداقل، درست و بی عیب بیان میشد. نه طوری که گوشه اش این هوا باز باشه!

    به جرات میتونم بگم هم از لحاظ ناگهانی بودن فتوا و هم از لحاظ نحوه اعلام و رسوندنش به مخاطب، کم فهمی و بی دقتی کامل صورت گرفت.
    اصلا فضاسازی این فتوا، کاملا در معرض سوء استفاده است!
    آقایون دخیل در امر، دارند با دست خودشون قبح بعضی چیزها رو می ریزند و تقدس اش رو از بین می برند.
  • آفتابگردون ...
  • والا من که رشتم به این مسائل مربوط نمیشه که بتونم ریز و با جزئیات تحلیل کنم طبق اطلاعاتی که دارم و اینکه یادگرفتم فکر کنم روی بعد عقلانی مسائل، نظرمو گفتم.اما طبق توضیحات همین لینک هم شرایط خاصی برای اون فرد قائل شدن یعنی اونقدرا هم عام نیس که هرکی از راه برسه و خارج از کشور تقی به توقی بخوره مجاز باشن....اما سوالی که پیش میاد اینه که چه کسی باید تشخیص بده که من نوعی مشمولم یا خیر؟!و این مشمول بودن مرزش تا کجاست و چقدر از حجابو دربرمیگیره؟؟ آیا من که خودم علم مسائل فقهی رو ندارم باید تشخیص بدم یا اینکه باید حتما استفتا کنم؟! من ایناشو متوجه نشدم
    ما که تو حرفه خودمون هرگز افراد رو مجاز به تشخیص و درمان نمیدونیم حتی یک بیماری خاص هم برای افراد مختلف علائم و درمانهای متفاوتی میتونه داشته باشه....
    پاسخ:
    آفرین. شما توی کار تشخیص و درمان، اجازه میدید من بدون بیان جزییات، علایم و مختصات بیماری ام و عوارض فعلی اش، سمت دارو یا مسکن برم؟ نباید ریز مسائل مربوط به من رو بپرسید و بعد نسخه ای دقیق و صددرصد تضمینی ارائه بدید؟ یعنی، علم دین کمتر از علم پزشکی ارزش داره؟ علم سلامت روح از جسم کم اهمیت تره؟

    این فتوا ناگهانی صادر شده و جوانب و به قول شما ملزومات لازم رو نداره. 
    به همین دلیل در معرض آفات جدی و عواقب سنگینه و ترکش هاش از همین الآن شروع شده.

    بی بصیرتی شاخ و دم ندارد، دارد؟!
    پاسخ:
    بی بصیرتی ناظر به بیت ایشون شاید ولی خود ایشون رو نمی پذیرم.

    بنظرم، مقصر کسانی هستند که وظیفه تدوین، تنظیم و نشر فتوا رو به عهده دارند.
    این دست فتاوا بسترهای خاص خودشون رو می طلبند. کم کاری در این بسترسازی، عواقب جبران ناپذیر داره.
    سلام
    فتوا به این صورت که تو فضای مجازی پخش شد نبوده جناب...

    دین ملزوماتی داره اقتضائات زمان داره مواقع استثنا داره
    ایشون قید کرده چون تحصیلات عالیه ضرورت داره خانمها میتونن فقط در اون حد که لازمه که اخراج نشن مثلا حجاب رو کم کتند و بلافاصله بعد از خروج از محل تحصیل مجدد حفظ حجاب کنند.

    اتفاقا توی سایتشون هم نوشتن اینها رو
    پاسخ:
    سلام. من جناب... نیستم! همونطور که تا به حال، شما رو سرکار... خطاب نکردم. 
    ممنون میشم این رو همیشه لحاظ بفرمایید.

    شما نوشته های این پست رو زمانی بخونید که توضیحات فتوای مذکور رو از خود سایت مطالعه کردید! ببینید بازهم چیزی تغییر میکنه یا نه.

    سلام وعرض ادب .
    بازهم جناب سوره کوثر و یک فقه نوشت شما بخوانید جنجالی .
    راستش برای فهمیدن این حرفها چند دفعه ای از سرتا ته فقه نوشت را خوندم .این طور که من فهمیدم ایت الله مکارم حکم دادند دختر خانم که در خارج از کشور میخواهند درس بخوانند وحجاب مانعی است برای ترقی می توانند یه مدت حجاب را کنار بگذارد ؟؟؟؟
    خوبی جاهایی مثل کریمانه ابنه که کرسی های آزاد اندیشی که حضرت آقا مدتهاست ازش حرف میزنند تو دانشگاه ها ومتاسفانه هنوز جاشون خالیه ..اینجا به بعد عملی میرسه .کاش  همه وارد بحث بشن ونظرات خودشون را بگن البته از دل سوزی نه متعصبانه ..
    حتما آقای سوره کوثر هم از طرح چنین موضوعی حاشیه های بوده نه شخص ...
    واما من با قسمت دوم این قصه کار دارم .
    متاسفانه خیلی ها همین الان هم دین وفقه را مضحک خودشون کردند واز هر برداشت به نفع خودشون استفاده میکنند .

    پاسخ:
    سلام. مرحوم دکتر شریعتی همیشه همین نگاه رو داشت.
    چقدر خوبه آدم همیشه خودش رو متهم بدونه به قصور و کم کاری.

    نمیدونم خانم خاتون چرا ترس داریم از "فکر کردن"؟ 
    چرا آراء و عقایدمون رو با چاشنی عقل، مزه چشی نمی کنیم؟
    تا حرف از نقد افکار میشه، میخوایم متوسل بشیم به زورکی دفاع کردن و ختم کردن همه چی با صلوات!

    من، خیلی دلسوزانه دارم ناله میکنم از فضایی که بخاطر بی دقتی مسئولین و مسببین اش توی جامعه باعث رنگ باختن بیش از پیش شرع ماست! توقع دارم شماها هم همینطور به موضوع نگاه کنید. قرار نیست سواد و تعصب مون رو به رخ هم بکشیم. قراره فکر کنیم. اما گاهی در عمومی و خصوصی برخی الحان و کلمات، آدم رو در جبهه ی خودی ها آزار میده. ببخشید درد دلی بود که بواسطه کامنت خوب تون، جاری شد.

    نمی دونم این حرفام ربطی داره به پست اما اینجا دلم خواست بگم ..
    متاسفانه ما بلد نیستیم باهم درست بحث کنیم .یا بهمون یاد ندادند ..یا مدام سرکوب شدیم .یه بار دیگه هم گفتم همه ما ها دور هم جمع شدیم که به واسطه همدیگر ایمانمان اضافه بشه .حالا این فضا به خاطر ناشناخته بودنمون شاید راحت تر بتونیم حرفامون را بزنیم .کاش جلو همدیگر گارد نگیریم .کاش برای همدیگر محرک باشیم برای بیشتر فهمیدن و بهتر دونستن .اینو خوب میدونم که ماها همه تو یک جبهه مشترک هستیم .توسنگر مشترک .با یک دشمن واحد فقط سلاحمون فرق میکنه که متاسفانه گاهی روبه خودی تیراندازی میکنیم ..
    ببخشیید درد دلها ی شما دردهای  نگفتنی را باز کرد ..
    بازهم ممنون از فضایی که ایجاد کردین .
    پاسخ:
    دور از جون! من داعش و طالبان نباشم برای برخی دوستان، همسنگر پیش کش! به خدا میگم. تا یک ذره نوک پیکان نقد رو سمت خودمون می گیرم، همه با کلمات منور (!) و الفاظ درخشان ما رو مورد عنایت قرار میدن! اونم کسانی که اصلا باورتون نمیشه! اصلا.

    خیلی چیزها هست که گفتنش مجال دیگه ای میطلبه. کلا من فحش خورم ملسه :) هرکس رد میشه جهت خالی نبودن عریضه یک کفشی گوجه فرنگی ای چیزی پرت میکنه!

    ولی من همیشه با این بیت نازنین قیصر امین پور زنده ام:
    گرچه یاران همه از شادی ما غمگین اند
    باز شادیم که یاران ز غم ما شادند ...
    بله چشم...دیگه به کار نمیبرم..


    بنده مطالعه کردم،بعد این نظر رو نوشتم
    پاسخ:
    بسیار خوب.
    دقت کرده باشید تمام سوالات این پست پابرجاست!

    شما فقط همین بند دوم پست رو جواب بدید. هدف، وسیله رو توجیه میکنه یا خیر؟ به یاد دوران مدرسه، با رسم شکل توضیح دهید! :)
    سلام
    خب ببینید من متخصص دینی یا مرجع تقلید نیستم که بتونم تشخیص بدم این حکم درست بوده یا خیر...نمیتونم بگم ایا واقعا ضرورت قضیه انقدر زیاد بوده که باعث شده ایشون بگن خانوم میاونه فقط در حد ضرورت که بتونه تحصیلش رو هم داشته باشه فقط در محدوده ی تحصیلش حجاب رو برداره..
    من این چیزاشو نمیدونم و چون نمیدونم نمیتونم نظر تخصصی بدم..من فقط اومدم نظر گذاشتم که حکم ایشونرو باز کنم..
    وگرنه نه قضاوتی بر این حکم دارم نه بر حرف شما
    فقط میتونم بشنوم!
    پاسخ:
    سلام. الحمدلله کم کم داره بوی گفتگو میگیره صحبت مون.

    اولا اینکه مستحضرید که احترام به یک شخص با معصوم و بی اشتباه دونستن اون تفاوت داره و در این حیطه، انتقاد و مطالبه گری ارتباطی به جایگاه کسی نداره. 

    ثانیا اینکه نظر تخصصی ندید. اشکالی نداره اما سوال که میتونید بپرسید. 
    توقع که ندارید، در برابر یک فتوایی که خلاف نص صریح آیه قرآنه سکوت کنیم؟ اگر تقلید رو به معنای کورکورانه ادای فرد مرجع رو دراوردن بگیریم یک حرفیه. هرچند مضحک. اما تقلید اگر یک نگاه آگاهانه و آموزش وارانه به مثابه شاگردی که استاد (غیر معصوم) خودش رو در مسیر، نزدیک تر و پخته تر می بینه، باشه آیا بازم سکوت شما صحیحه؟

    ثالثا من با توجه به ارتباطم با فضای برخی دانشجویان خارج از کشور، صریحا معتقدم این فتوای پر شبهه، مستمسکی خواهد بود برای دولت های ضد اسلامی که دایره فشارهاشون رو به مسلمانان آزاده ی جهان که برای حفظ ارزش های اسلامی مثل حجاب تا پای جون خودشون ایستادند، گسترده تر و وسیع تر کنند. کیفی و کمی. 

    من فقط سوال میپرسم و دین و آیینی که کامل باشه، نباید ترسی از سوال شدن داشته باشه.
    و با مورد اول خیلی موافقم
    پخش یهویی این فتوا بدون توضیح بدون هیچی،کار غلطی بوده
    کار هر کسی که باشه،خیلی غلطه
    پاسخ:
    والا ما سعی می کنیم هرجا توی هر جمع مخالف و معاندی که میریم، عقلانی به اثبات همه چیز و همه جای دین و مکتب مون بلند شیم. اون وقت یهو از جایی که فکرش رو هم نمی کنیم، مثل سانتیفیوژ پلمپ شده دهن مون بسته میشه! 
    به نظر من هر چی باشه قظعا دلایل خودشو داره و در اونجایی که آقای مکارم گفتن حتما همینطور بوده (یعنی هدف وسیله رو توجیه میکرده)
    و 
    عقل من نوعی با این مطالعات کم و عقب مونده از دنیا نمی کشه که ایشون چرا و چطور همچین فتوایی دادن
    احتمالا این از اون جاهایی که باید "تعبد" کرد..(؟؟؟)
    پاسخ:
    تعبد در تعبدیات جایز هست بزرگوار و صرفا در برابر خیر مطلق و مصلحت محض بنام الله. 
    مثل جایی که شما از فلسفه حکم رکعات نماز یومیه در اوقات مختلف روز، سوال کنید. اینجا به رغم ادله ی عقلی، در پایان به حکم تعبدیات، از پرسش عاجز خواهیم بود. همین جا هم اگر با دقت ببینیم، تعبد چیزی جز تعقل نیست! که شرح بحث اش مجال دیگه ای میطلبه.

    ضمنا تحصیل دختران در کشورهای ضد اسلامی، نهایتا مصداقی از "مستحبات" به شمار میره و برای اثبات حکم وجوب، نیاز به ادله فقهی اجتهادی هست که خب مثل بقیه زوایای مغفول مونده ی فتوا، خبری ازشون نیست.
    از اولش هم فضامون فضای گفتگو بود!!!
    پاسخ:
    واقعا؟!

    در اقدامی عجیب اتفاقی که پیش بینی هم می کردم، رخ داد! 
    دعوای فقهی ای که متاسفانه رسانه ای شد!
    آیت الله مدرسی یزدی و آیت الله مکارم! 

    اینجا رو بخونید.
    سلام 
    من که عقل ناقصمون به این چیزها قد نمیده. اما، می دانم یکی از آسیب هایی که بیوت حضرات آیات عظام را تهدید می کند، افراد ریز و درشتی هستند که وقت و بی وقت، دور و بر دفاتر مراجع پرسه می زنند و همیشه کاسۀ داغ تر از آش می شوند برای اسلام و مسلمین. و این ها همان هایی هستند که گاهی وقت ها یه پای شان در دفتر جناب مرجع و پای دیگرشون توی سفارتخانه کشور های بیگانه است.!!
    البته، این را هم می دانم که بسیاری از استفتائات توسط همین مریدان و دلسوزان دو آتشه تهیه و تنظیم و خدمت مرجع محترم ارائه می شود.
    و صد البته این را هم یقین دارم که حضرت آیت الله مکارم عزیز، از جمله مراجعی هستند که متن فتوا را خودشون شخصاً تحریر می فرمایند. کما این که ایشان تنها مرجعی بودند که در رادیو معارف، سئوالات احکام مربوط به مقلدین شان را شخصاً و با کلام خودشون پاسخ می گفتند.
    با این وجود، هیچ کدام  از این ها دلیل نمی شود که مرجع بزرگواری همچون ایشان در صدور فتوا های شاذ عجله کند و جوانب موضوع را در نظر نگیرد. کیاست و سیاست در چنین مواقعی به درد می خورد.
    پاسخ:
    سلام. زیارت قبول.

    عمق فقهی آیت الله مکارم قطعا بالاست.

    اما یک سوال بدجور درگیر ام کرده.
    مگر نه اینکه در نظر گرفتن تاثیر فتوا در اجتماع از شرایط مجتهد جامع الشرائط و جامعه شناس محسوب میشه. کم دقتی در کیفیت رخداد حوادث آینده متاثر از این موضوع، به عهده چه کسی یا کسانی خواهد بود و چگونه این شکاف در جامعه اسلامی رو پاسخ خواهند داد؟!
  • میثم علی زلفی
  • سلام برادر
    از شما انتظار داشتیم که نقدی علمی تر و عالمانه تر و به دور از عوام زدگی بنویسید.
    1- از کامنت آخری که نوشتید شروع می کنم. چه کسی گفته است که از شرایط مجتهد جامع الشرایط در نظر گرفتن تاثیر فتوا در اجتماع است. این مسئله ای که شما مفروض گرفته اید در نزد بسیاری چنین نیست.
    2- اطرافیان آقای مکارم اشتباه کرده باشند یا نباشند آخر این فتوای آقای مکارم است. وحتما می دانید برای زیر سوال بردن یک فتوا باید یا اعلم باشید یا هم تراز اگر چه شاید بتوانید از علت فتوا سوال کنید و جایز باشد. و حتما می دانید که بین سوال کردن و زیر سوال بردن تفاوت است.
    3- آن مقایسه ای که شما بین فتوای آقای مکارم و رهبری کردید درست نیست چون یکی نظر آقای مکارم است و دیگری پاسخگو و مسئله گوی دفتر آقا که کد استفتاء آن هم در کنارش درج شده است.
    4- چیز عجیبی نیست که اینقدر تعجب کرده اید از امام خمینی مشابه این سوال شده است:

    پرسش از حضرت امام (ره) بزرگ پرچمدار فقه پویا:

    هنگامى که دختر یا زن غربى مى خواهد مسلمان شود، با مشکل «حجاب» روبه رو هستیم و گاهى دیده شده که آنها به خاطر الزامى بودن حجاب، از پذیرفتن اصل اسلام خوددارى کرده و دور شده اند. تکلیف در قبال الزامى کردن حجاب بر زنان غیرمسلمان چیست؟

    پاسخ ایشان:

    جاى شک نیست که حجاب یک امر ضرورى از دیدگاه اسلام است و پوشش یک حکم اسلامى واجب براى زنان مسلمان است ـ بجز صورت و دست ها ـ ولى اگر ملزم کردن زنان غربى نوآشنا با اسلام، براى استفاده از حجاب، موجب عدم رغبت آنان به اسلام گردد، پس مانعى نیست که آنها به این امر ملزم نشوند البته با توجه به این نکته که حکم ـ «وجوب» بر قوت خود باقیست. و سزاوار است به آنها اعلام شود که حجاب اسلامى در واقع براى عفاف است و معنى آن، این نیست که حتماً از لباس هاى متعارف در نزد شرقى ها استفاه شود، بلکه پوشیدن مو و جسم ولو با لباس هاى محلى، کافیست. البته پوشیدن صورت و دست ها واجب نیست بنابر حکم مشهور میان همه فقها شیعه امامیه، رضوان الله علیهم.

    (منبع: پی نوشت 12)

    گر هدف وسیله را توجیه نمی کند چرا هدف مسلمان کردن بی حجابی را توجیه کرد؟

    برادر عزیزم اصلا این سوال درست نیست چرا؟ چون اینجا اصلا بحث وسیله و هدف نیست بلکه بحث تزاحم است و حتما می دانید که در تزاحم مسئله اهم و مهم مطرح است حال آنکه در بکارگیری از هر وسیله ای مسئله اهم و مهم نیست. و نمی توان از هر وسیله ای برای هر هدفی استفاده کنید.

    بله می توانیم از بعضی ارزش ها بخاطر برخی دیگر به خاطر تزاحم کوتاه بیاییم ولی نمی توانیم از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف استفاده کنیم.

    مثلا نجات نامحرم غریق و دست زدن به نامحرم با هم تزاحم می کنند اینجا اصلا بحث وسیله نیست. چه وسیله ای در کار است. اینجا بحث تزاحم است و کوتاه آمدن از یکی از ارزشها به خاطر دیگری.

    5- اختلاف در فتاوا (بر فرض قبول اینکه فتوا متعلق به رهبری است) یک اختلاف در تشخیص ضرورت است. یعنی یک نفر درس خواندن زن ها را در آن کشور و از دست نرفتن پست های کلیدی را یک ضرورت می بیند و دیگری نمی بیند. و به عبارت بهتر نزاع صغروی و مصداقی است نه کبروی که بخواهیم این مسئله را بزرگ کنیم و به عنوان اختلاف در فتوا از آن یاد کنیم. ضمن اینکه فتوای آیت الله مکارم مربوط به سوالی در 15 سال پیش است.


    در آخر پیشنهاد می کنم این دو نوشته را بخوانید:

    1- یک فتوا و چند نکته

    2- توضیحاتی درباره فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون حجاب

    http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=394283&catid=6412


    پاسخ:
    سلام برادر. 

    راستش من هم از شما انتظار داشتم که یادتون نره این فتوا داره برای کیا داده میشه. همین عوام. که متاسفانه بیوت مراجع و دفاتر این عزیزان، به شدت نسبت به اون سهل انگار هستند و این فرمی باعث بهم ریختگی همه چیز و همه کس می شوند. نه فقط برای عوام زدگانی چون من! نامه آیت الله مدرسی یزدی رو حتما مطالعه کنید که سراسر دلسوزانه نوشته شده است. نه اینکه مرجع تقلید صرفا از سر رفع تکلیف، فتوایی صادر کنه و بعد بی خیال جامعه ای که این بحث یهو بهش تزریق میشه. نود درصد حرف های کامنت شما به درد مخاطب امروز جامعه ما نمیخوره و مردمی که در فضای حوزه و اصول اصلیه و اصیله فقه (!) یک روز هم زندگی نکردند، از این دست توجیهات محروم اند. لذا فقه و فقاهت و اجتهاد می مونه برای مسجد و مدرسه و حوزه. و مردم می مونند و فضای درگیرکننده و اعصاب خوردکن رسانه و قرائت های مختلف حاصل از این ولنگاری اجتماعی.

    اما در مورد اصل موضوع این پست، در این مدت تحقیق زیادی کردم.
    حتی در سایت آیت الله مکارم نظر گذاشتم اما نظرم علیرغم ثبت و تحویل کد رهگیری، هیچ وقت تایید و پاسخ داده نشد.

    در حال حاضر، معتقدم 

    اولا ظرافت های چنین فتوایی ذره ای رعایت نشده است و عده ای دستمال کش مزدور که در اطراف بعضی مراجع بال بال می زنند، متاسفانه باعث سقوط ناگهانی مرجع تقلید در اذهان عمومی و به طریق اولی نابودی افکار و اعتقادات چندساله ایشون میشن که خودش بزرگترین صدمه اعتقادیه.

    ثانیا، اثبات این فرض ضرورت، از باب تزاحم، کار بسیار سختی است و مصادیق اش بسیار کم و ناچیز هستند. با فردی مطلع صحبت می کردم ایشون پاسخ داد: این فتوا شرایطی دارد که باید رعایت شود: اول آن علم را در جاهای دیگر نتوان آموخت. دوم آن علم از ضروریات و لازمه مردمان باشدکه حتما بایستی به آن دست پیدا کرد. سوم به هیچ طریقی نتوان آن علم را فرا گرفت تا در کشور خودمان در اختیار خانم های متدین فرار گیرد . و...... آن وقت از این فتوا میشود استفاده کرد

    در جواب شون گفتم:

    اول اینکه برادرم! با این حساب این فتوا هیچ کجا و هیچ وقت مصداق پیدا نمی کنه! و چه لزومی به دادن فتوایی هست که هیچ جا مصداق پیدا نمیکنه!؟
    تازه بر فرض اینکه مصادیق اش نادر باشه، بازهم آیا ما هم حق داریم فتوایی اینقدر باز و گشاد که شمول زیادی داره رو در جواب یک استفتای پانزده سال گذشته، اینقدر تیتر و بولد کنیم بدون فهم عواقب این قصه؟ بدون درنظر گرفتن سوء استفاده های احتمالی و یقینی؟

    دوم اینکه کسی که الان، در دانشگاه مجبورش میکنن حجابش رو برداره، مطمئنا پست عالی هم با حجاب بهش نمیدن! اونجا هم همین محدودیت ها بیشتر از قبل وجود داره و لابد اونجا هم تشخیص ضرورت ها در باب تزاحم مطرح خواهد بود و کلا این ما هستیم که داریم در دایره اتفاقات روز، با توجه به جریان شبهات، پشت سر هم در موضع ضعف و طلب فتوا قرار می گیریم و این، معلوم نیست تا کجا و به چه شکل نامعلومی و البته با چه نتایج و عواقبی ادامه پیدا خواهد کرد.

    سوم اینکه این حرف آیت الله مدرسی واقعا صحیحه: آیا زمین خدا وسیع نیست؟ آیا یقین کرده ایم که تحصیل دختران مسلمان در دانشگاه های خارج از کشور، واجب است که حالا در تزاحم با واجبی اعظم چون حجاب چنین حکمی لازم باشد؟ دختران مسلمان بروند دانشگاه هایی که ممنوعیت حجاب نیست. اصلا بروند علوم دینی بخوانند. چه اصراری به حضور دختران مسلمان در پست های مهم حکومتی؟ آن هم اگر قرار است اینقدر برای ما هزینه داشته باشد.

     در نهایت، با کمال احترام به آیت الله مکارم و عرض ارادت و احترام به ساحت مرجعبت، من فکر می کنم این فتوا به بدترین شکل ممکن بیان شده و اصولاً نیازی به فتوای جدید، نبود. طبیعیه که در شرایط اضطرار، گوشت مردار هم میشه خورد. اگر واقعاً شرایط اضطرار ایجاد بشه که نیاز به فتوا نیست! سوال اینجاست که تشخیص شرایط اضطرار با کیست؟ تشخیص اضطرار با مرجع تقلید یا اشخاص دیگه نیست که. مصداق که قرار نیست تعیین کنند. پس پای عرف در میونه. و عرف، مقوله ای نیست که به سادگی بشه با یک فتوا، براش حدود و محدوده مشخص کرد.
  • میثم علی زلفی
  • باز هم می گویم این از شجاعت نیست که امثال من و شما فتوای مراجع را زیر سوال ببریم. زیر سوال بردن مربوط علمای هم تراز یا بالاتر است. و از آن طرف سوال کردن کار من و شما!!!
    بیان چنی جملاتی «فتوای تاریخی آیت الله مکارم» در حد و اندازه و قد و قواره امثال بنده نیست. اگر مرجعی هم خوش نمی دارد فتوای دیگری را، مثل بقیه فتاوای اختلافی عمل کند.
    ضمن اینکه فتوای آقای مکارم در 15 سال پیش مصادیق نادره نداشته است.
    توضیحات خود ایشان را بخوانید:
    http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=394290&catid=6411

    دوستانه به شما می گویم از فضای فقه که مانع خطاست فاصله نگیرید و ادله ی خود را مستدل کنید. خیلی نگران مردم نباشید و بیشتر به فکر خودتان باشید که به خاطر فتاوایتان بازخواست خواهید شد و به تلازم حرف هایتان بیشتر دقت کنید. خیلی از حرف هایی که می زنیم صرف الادعاست. مثلا اگر با حجاب نگذارند درس بخوانیم پست هم نمی دهند. حتما می دانید که در چنین حرفی تلازم وجود ندارد. و صرف یک ادعاست. و بر عکس در بستر اجتماعی مثل ترکیه و ... که غلبه ی جمعیتی بسیار تاثیر گذار است افزایش دختران تحصیل کرده احتمال زیاد  منجر به این خواهد شد که بپذیرند پست ها را به با حجاب ها واگذار کنند.

    در پایان باید بگویم که حتما می دانید خیلی وقت ها تعیین مصادیق یک حکم هم با مرجع است و اینطور نیست که چون می دانیم ضرورت همه چیز را حلال می کند پس در هر ضرورتی خودمان اقدام کنیم. بلکه حتما باید سوال شود مثل همین مورد که یک مرجعی تشخیص ضرورت داده است و یکی خیر. با مبنای شما دومی هم کار بیهوده ای کرده است که فتوای جدید داده است.
    خیر چنین نیست و هیچکدام کار بیهوده ای نکرده است بلکه تعیین مصداق ضرورت اینجا و در این موارد به عهده ی مرجع است و لا غیر.

    درست بودن حرف آیت الله مدرسی و ... نیز چیزی جز همخوانی نظر شما با آنها را اثبات نمی کند و باز اثبات نمی کند که حرف آیت الله مکارم ناصحیح است و فتوای دیگری از صحت بیشتری برخوردار است
    بقیه مطالب هم بماند.
    موفق باشید و موید.
    از دست ما دلخور نباشید. قطعا و یقینا بدانید که هیچ مطلبی را در وبلاگ شما غیر دوستانه ننوشته ایم.
    پاسخ:
    آخرین بیان من در این موضوع.

    ما نگفتیم حرف آقای مکارم صحیح است یا غلط. ادعای مرجعیت و فرا مرجعیت هم نداریم. هرکس هم که سوال کرد نباید سرکوب شود.
    خلاصه بجث در دو نکته:
    یک. فتوای ایشون به شکل بسیار جاهلانه ای منتشر شد. عواقب کار سنجیده نشده بود و تمام توضیحات شما و سایر آقایون دست به قلم، باید قبل از شیوع این فتوا و بمب خنده مستهزئین به اون انتشار پیدا می کرد. 
    دو. فتوا باید مبانی خودش رو به نوعی مجتهدانه بیان کند تا باب سوء استفاده از اون، باز نشه. این چنین فتوایی، مبانی اجتهادی خاصی داره که اگر نگیم ناصواب، حداقل برای جامعه امروزی خطرناک خواهد بود و برداشت های متفاوتی رقم خواهد خورد.
    سلام علیکم
    عایا میشه از حرام خدا چشم پوشید و حلالش کرد برای چیزی که حتی مستحب هم نیست چه رسد به واجب یا ضروری؟؟؟؟
    پاسخ:
    سلام غریبه.

    این به شمّ فتوایی مرجع تقلید برمیگرده که به حکم تشخیص "ضرورت" در بعضی جاها - با ملاحظات خیلی خاصی که در سایت شون اومده- چنین فتوایی بدن. هرچند این فتوا خیلی ناقص و نسنجیده وارد زندگی مردم شده و قطعا لطمه ها و آسیب های جدی خواهد داشت. 

    اما فراموش نکنید آیت الله مکارم از نخبگان مرجعیت ما هستند. مقصر کار، بیت مرجعیت است و بس.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">